조선시대 왕실음악의 시공간과 향유의 특징 -조선전기 用樂의 差等 사례를 중심으로-
A Study on the Characteristics of Time-Space Conception and the Aspect of Enjoyment of the Royal Court Music and Dance in Jeoseon Dynasty -Focused on the case of the differential music performance in the early of Jeseon era-
동양예술 |
18 |
2012 |
기타미술
『樂學軌範』에서 12律名의 의미가 갖는 생명인식 - 12地支․12節氣․12卦와의 관련성을 중심으로 -
The Recognition of Life as the Meaning of 12 Yuleo(律呂: Rhythm) in Akhakguebeom(『樂學軌範』) - Focused on the relationship with 12 Sexagenary Cycle(地支), 12 Subdivisions of Seasons(節氣), and 12 Divination Sign(卦) -
양명학 |
28 |
2011 |
철학
조선시대 지방 교방 춤 종목 연구
A Study on Types of Local Gyobang Dance in the Joseon Period
순천향 인문과학논총 |
31 |
1 |
2012 |
기타인문학
조선시대 지방 교방 춤 종목 연구
A Study on Types of Local Gyobang Dance in the Joseon Period
순천향 인문과학논총 |
31 |
1 |
2012 |
기타인문학
『樂學軌範』에서 12律名의 의미가 갖는 생명인식 - 12地支․12節氣․12卦와의 관련성을 중심으로 -
The Recognition of Life as the Meaning of 12 Yuleo(律呂: Rhythm) in Akhakguebeom(『樂學軌範』) - Focused on the relationship with 12 Sexagenary Cycle(地支), 12 Subdivisions of Seasons(節氣), and 12 Divination Sign(卦) -
양명학 |
28 |
2011 |
철학
『악학궤범』<봉래의> 여민락 무의 이동구조 탐색
A Study on the Movement Structure of Yeominlak Dance of “Bonglaeeui” in Akhakguebeom: Useonhwaemu
무용역사기록학 |
23 |
2011 |
무용
조선후기 진주 교방의 정재 공연양상 -敎坊歌謠를 중심으로-
Performing Aspects of Court Dance at Chinju Kyobang in the Late Chosŏn Period -On the Basis of Kyobang Kayo-
한국음악사학보 |
46 |
2011 |
음악학
현행 正樂大笒과 中國 笛子의 運指法 비교
Comparison of Fingering of Current Jeongak Daegeum and Chinese Jeokja
동양예술 |
17 |
2011 |
기타미술
문헌별 홀기해석에 의한 포구락 진행절차 비교분석
Analyze and Comparison with order in progress about Pogurak by Interpretation of eath Litertures dn Dance Natation
한국무용연구 |
28 |
1 |
2010 |
기타무용
문헌별 홀기해석에 의한 포구락 진행절차 비교분석
Analyze and Comparison with order in progress about Pogurak by Interpretation of eath Litertures dn Dance Natation
한국무용연구 |
28 |
1 |
2010 |
기타무용
「樂書孤存」에서 茶山의 樂器論(II) -塤을 중심으로-
Research about Dasan's(茶山) instruments from Akseogojon(樂書孤存)(II) -based on Hoon(塤)-
남북문화예술연구 |
10 |
2012 |
기타예술일반
『악학궤범』 처용무 작대(作隊)의 의미 조명
A Study on Cheoyong Dance Composition Shown in Akhakgwebeom (Musical Canon)
한국사상사학 |
36 |
2010 |
역사학
『악학궤범』 처용무 작대(作隊)의 의미 조명
A Study on Cheoyong Dance Composition Shown in Akhakgwebeom (Musical Canon)
한국사상사학 |
|
36 |
2010 |
역사학
궁중무용에서 본 남북한 무용의 분화와 특성
The Specialization and Characteristics of North and South Korean Dance through the Royal Court Dance
한국무용연구 |
28 |
2 |
2010 |
기타무용
궁중무용에서 본 남북한 무용의 분화와 특성
The Specialization and Characteristics of North and South Korean Dance through the Royal Court Dance
한국무용연구 |
28 |
2 |
2010 |
기타무용
『악학궤범』 처용무 작대(作隊)의 의미 조명
A Study on Cheoyong Dance Composition Shown in Akhakgwebeom (Musical Canon)
한국사상사학 |
36 |
2010 |
역사학
『악학궤범』 처용무 작대(作隊)의 의미 조명
A Study on Cheoyong Dance Composition Shown in Akhakgwebeom (Musical Canon)
한국사상사학 |
|
36 |
2010 |
역사학
『악학궤범』<봉래의> ‘치화평무’의 복원 및 재현을 위한 고무보(古舞譜) 고찰
Examination on Ancient Dance Scores(古舞譜) to Restore and Reconstruct Chihwapyeongmu of “Bonglaeeui” in Akhakguebeom
무용역사기록학 |
25 |
2012 |
무용
『악학궤범』 속악 7조 기본음(궁)의 성립 배경
Background to the Establishment of Sogak 7 Keys of Akhak kwebŏm
한국음악사학보 |
48 |
2012 |
음악학
조선시대 왕실음악의 시공간과 향유의 특징 -조선전기 用樂의 差等 사례를 중심으로-
A Study on the Characteristics of Time-Space Conception and the Aspect of Enjoyment of the Royal Court Music and Dance in Jeoseon Dynasty -Focused on the case of the differential music performance in the early of Jeseon era-
동양예술 |
18 |
2012 |
기타미술
朝鮮朝 鄕樂呈才의 性理學的 談論 − 宗廟佾舞와 五方處容舞를 中心으로 −
A Neo-Confucian Discourse on Joseon Hyangakjeongjae (royal feast dance and music) - Focused on Jongmyoilmu (Royal Shrine Dance) and Obangcheoyongmu (Five-Direction Cheoyong Dance)
한국사상과 문화 |
63 |
2012 |
한국어와문학
『樂學軌範』권1에 나타난 중국 음악이론의 주체적 수용 양상에 대한 고찰 - ‘時用’을 중심으로 -
A study on independent acceptance of the musical theory (樂律論) in Akhak kwebŏm (樂學軌範) Vol.1 - focusing on Siyong (時用) –
유교사상문화연구 |
47 |
2012 |
유교학
『악학궤범』<봉래의> 여민락 무의 이동구조 탐색
A Study on the Movement Structure of Yeominlak Dance of “Bonglaeeui” in Akhakguebeom: Useonhwaemu
무용역사기록학 |
23 |
2011 |
무용