역사 교육

연구분야 : B121200 사회과학 > 교육학 > 교과교육학

클래스 : 교육활동

DOI : https://doi.org/10.22877/skku.udct.107952

STNet ID : 1005010

한자 : 歷史敎育
영어 : History Education

b01-02 교육활동

행위자

교사 (敎師)

행위대상(자)

학생 (學生)

용어관계

관련용어

유형

관계명

관계속성

클래스명

용어명

N1:종류

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

향토사 교육 () [ 鄕土史敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

세계사 교육 () [ 世界史敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

역사 대화 () [ 歷史對話 ]

R1:개념적

affects (영향)

 

c01-04 능력/힘/에너지 능력/힘/에너지

역사 지식 [ 歷史知識 ]

hasIssue (이슈/주제)

 

x03-06-05 역(대립/논쟁/투쟁) 역(대립/논쟁/투쟁)

역사 분쟁 () [ 歷史紛爭 ]

isIssueIn (이슈/주제의 대상개념)

 

C03 현상/이슈 현상/이슈

대학의 국제화 () [ 大學--國際化 ]

RT (관련어)

 

y02-01 문헌명 문헌명

동국사략 [ 東國史略 ]

RT (관련어)

 

y02-06 문서(보고서)명 문서(보고서)명

기년아람 [ 紀年兒覽 ]

R2:기능적

applies (적용 방법/이론)

 

b01-02 교육활동 교육활동

역사 쓰기 [ 歷史-- ]

isAppliedTo (적용 대상)

 

b01-02 교육활동 교육활동

역사 수업 () [ 歷史修業 ]

미국의 사적지 조사 및 관리정책

American Historic Sites Survey and Its Management Policy

한국독립운동사연구 | 39 | 2011 | 역사학

일본의 ‘아시아평화국민기금(국민기금)’에 대한 한국사회의 대응

The Responses of the Korean Society and damaged women to theJapan’s Asian Women’s Fund (AWF)

여성과 역사 | 12 | 2010 | 여성사(역사학)

일본의 ‘아시아평화국민기금(국민기금)’에 대한 한국사회의 대응

The Responses of the Korean Society and damaged women to theJapan’s Asian Women’s Fund (AWF)

여성과 역사 | | 12 | 2010 | 여성사(역사학)

多元化時代의 東아시아 歷史敎育을 위한 미디어 다큐멘터리 資料의 分析과 活用方案

An Analysis of Media-Documentary Materials for the Education of East Asia History in the Age of Multiplicity

중국사연구 | 74 | 2011 | 동양사

게리 팩의 『종이비행기』에 나타난 하와이 공간의 재현

The Representation of the Space of Hawaii in Gary Pak’s A Ricepaper Airplane

영미문학교육 | 14 | 1 | 2010 | 영어와문학

게리 팩의 『종이비행기』에 나타난 하와이 공간의 재현

The Representation of the Space of Hawaii in Gary Pak’s A Ricepaper Airplane

영미문학교육 | 14 | 1 | 2010 | 영어와문학

초등학교 『사회 5-1』 교과서의 역사경관 고찰

Contemplation on Historic Landscapes in the Elementary School Textbook 『Social Studies 5-1』

역사교육논집 | 47 | 2011 | 역사학

이소크라테스의 역사교육

Isocrates’ education of history

한국교육사학 | 32 | 1 | 2010 | 교육학

이소크라테스의 역사교육

Isocrates’ education of history

한국교육사학 | 32 | 1 | 2010 | 교육학

『사회 5-1』 교과서의 유교문화 단원에 대한 비판적 고찰

Critical Contemplation on Confucian Culture Unit in the 『Social Studies 5-1』 Textbook

사회과교육연구 | 18 | 3 | 2011 | 사회교육학

후설의 생활세계론이 초등 역사교육에 주는 함의

Implications of Husserl's Life World Theory for Elementary History Education

초등교육연구 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

후설의 생활세계론이 초등 역사교육에 주는 함의

Implications of Husserl's Life World Theory for Elementary History Education

초등교육연구 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

생활세계를 기반으로 한 초등 역사교육의 방향성 모색

Investigation into the Direction of based on the Life World in the Elementary History Education

사회과교육 | 49 | 4 | 2010 | 교육학

생활세계를 기반으로 한 초등 역사교육의 방향성 모색

Investigation into the Direction of based on the Life World in the Elementary History Education

사회과교육 | 49 | 4 | 2010 | 교육학

공자의 인문학 강의와 인간의 삶 -공자의 문학교육과 역사교육의 인문치료적 의미에 대하여

Confucius and Humanities Therapy -education, counselling and therapy using literature and history

인문학연구 | 41 | 2011 | 기타인문학

전후 일본의 역사인식과 역사교육 -쇼와사 논쟁과 교과서 검정을 중심으로-

Historic Consciousness and History Education in Postwar Japan: focused on the Showashi controversy and the certification of textbooks

한국민족운동사연구 | 66 | 2011 | 역사학

식민지 근대화 논쟁과 역사교육의 방안

Controversy over Colonial Modernization and Plans for History Education

역사교육연구 | 12 | 2010 | 역사교육

식민지 근대화 논쟁과 역사교육의 방안

Controversy over Colonial Modernization and Plans for History Education

역사교육연구 | | 12 | 2010 | 역사교육

초․중․고 『국사』교과서에 기재된 인물에 대한 분석

Analysis of Figures Mentioned in Elementary, Middle and High School “Korean History” Textbooks

역사와 담론 | 56 | 2010 | 역사학

초․중․고 『국사』교과서에 기재된 인물에 대한 분석

Analysis of Figures Mentioned in Elementary, Middle and High School “Korean History” Textbooks

역사와 담론 | | 56 | 2010 | 역사학

『동몽선습(童蒙先習)』에 나타난 아동교육과정의 특징

The Feature of Children's Curriculum Reflecting through Dong Mong Seon Seup

한국교육사학 | 33 | 3 | 2011 | 교육학

최근 중등학교 역사 교육과정 개정에 따른 세계사 과목의 편제와 내용 구성의 변화

The Establishment and Changes in Content Organization of World History Course through Recent Amendments of Curriculum

역사교육 | 120 | 2011 | 역사학

일본의 다문화교육정책과 역사교육

The Policy of Multicultural Education and History Education in Japan

역사교육논집 | 49 | 2012 | 역사학

현상학적 시간론을 통한 현재의 의미 이해와 초등 역사교육에의 실제 적용

Understanding of Significance of Present and Practice of Elementary History Education through Phenomenological Time Theory

교육연구 | 51 | 2011 | 교과교육학

역사수업을 통한 다문화교육 실행 방안 탐색

An Inquiry for the Implementation of Multicultural Education in History Classrooms

역사교육논집 | 49 | 2012 | 역사학

독서를 활용한 역사교육 연구 - 신윤복에 관한 소설의 역사서술 특성을 중심으로 -

A Study on History Education through Reading Ability - with special reference to historical novel on Shin Yoon―bok -

한민족문화연구 | 34 | 2010 | 한국어와문학

독서를 활용한 역사교육 연구 - 신윤복에 관한 소설의 역사서술 특성을 중심으로 -

A Study on History Education through Reading Ability - with special reference to historical novel on Shin Yoon―bok -

한민족문화연구 | | 34 | 2010 | 한국어와문학

역사교육과 국가이미지 -대한민국 중․고등학생들의 중국 국가이미지에 대한 설문조사 분석-

History Eeducation and National Image -A Research on the Questionnaire Analysis about Chinese National Image of Korean Middle and Highschool Students -

동학연구 | 30 | 2011 | 기타인문학

20세기 초 중국의 학제개혁과 역사교과과정의 성립

A reform of the school system and the progress of History education in China in the 20th century

사림 | 39 | 2011 | 역사학

2009년 개정 교육과정과 현행 중학교 8종 역사부도 분석 — 고려와 조선시대를 중심으로 —

Book of Eight Kinds — Focusing on Goryeo and Joseon Dynasty —

史叢(사총) | 73 | 2011 | 기타역사일반

미국 역사 수업 성공사례를 적용한 창의, 인성 수업의 시사

Fostering Creativity and Personality Development through History Education - Suggestions Based on Successful U.S. Models

교육문화연구 | 16 | 1 | 2010 | 기타교육학

미국 역사 수업 성공사례를 적용한 창의, 인성 수업의 시사

Fostering Creativity and Personality Development through History Education - Suggestions Based on Successful U.S. Models

교육문화연구 | 16 | 1 | 2010 | 기타교육학

아프리카 역사의 역사교육적 가치

Value of African History in History Teaching

동국사학 | 50 | 2011 | 역사학

창의적 체험을 위한 역사적 장소 탐방 수업 방안

Creative Teaching with Historic Places

역사교육논집 | 49 | 2012 | 역사학

영국의 다문화주의 교육과 역사교육

Multiculturalism and History Teaching in Britain

역사교육논집 | 49 | 2012 | 역사학

역사와 영화 : 교과목 개발을 위한 선행연구

Preliminary Research for the Establishment of the "History and Movies" as an Independent Teaching Subject

역사와경계 | 74 | 2010 | 역사학

역사와 영화 : 교과목 개발을 위한 선행연구

Preliminary Research for the Establishment of the "History and Movies" as an Independent Teaching Subject

역사와경계 | | 74 | 2010 | 역사학

『한국사』 교과서에서 동아시아의 역사와 역사교육-한국 근현대사를 중심으로

The History of East Asia and History Education in the Modern and Contemporary Period Sections of the Korean History Textbook

한일관계사연구 | 40 | 2011 | 역사학

『朝鮮の敎育硏究』를 통해 본 일제시대 초등 역사수업의 실제 양상

A Study on the Practical Aspects of Elementary History Class during the Japanese Colonial Rule in 『Study on the Education of Choson(朝鮮の敎育硏究)』

사회과교육연구 | 19 | 2 | 2012 | 사회교육학

사실과 허구사이의 역사이미지: 정치 캐리커처-독일 역사교육 사례를 중심으로-

Historical Image between Fact and Fiction: Political Caricature in Germany History Education

역사와경계 | 84 | 2012 | 역사학

중화민국 초기 중국의 학제개편과 역사교육

Reformation of School System and History Education in Early Period of Republic of China

아시아문화연구 | 26 | 2012 | 기타인문학

역사교육용 시뮬레이션 게임에 있어서의 사실성과 재미요소 -태합입지전V를 사례로-

The Realism and Entertainment of Simulation Game for History Education -Focus on TAIKO-RISSHIDEN V-

Journal of Integrated Design Research | 11 | 1 | 2012 | 기타디자인

1930년대 전반기 재조 일본인 교사의 역사교육 인식과 수업실천 양상

A Study on the Recognition of History Education and the Class Practice of Japanese Elementary School Teachers Living in Chosun during the early 1930's

역사문화연구 | 42 | 2012 | 역사학

극화활동을 통한 역사교육이 유아의 역사적 사고력과 언어능력에 미치는 효과

The Effect of History Education of Dramatic Activity from Children's Historical Thinking Ability and Language Ability

유아교육학논집 | 15 | 5 | 2011 | 교육학

초등학생의 생활세계 경험에 기반한 초등 역사학습의 방향성 모색

The Inquiry into direction of the student's life-world experience based on the elementary historical studying

교육연구 | 50 | 2011 | 교과교육학

비평논문:“이론화의덫”: 오늘날의 역사교육학에 대한 비판적 단상

A Critical Essay on the Contemporary Studies on History Education in Korea

역사교육연구 | 12 | 2010 | 역사교육

비평논문:“이론화의덫”: 오늘날의 역사교육학에 대한 비판적 단상

A Critical Essay on the Contemporary Studies on History Education in Korea

역사교육연구 | | 12 | 2010 | 역사교육

역사과 성취기준·성취수준 개발의 원리 - 2009 개정 교육과정에 따른 성취기준·성취수준 개발 연구를 중심으로 -

Research and Development of Achievement Standards and Achievement Levels in History Based on 2009 Revised National Curriculum

역사교육 | 123 | 2012 | 역사학

초등학교 5학년 사회교과서의 한국사 내용 검토와 활용방안

A Review and Application Methods of Korean History in Social Studies Textbook for the 5th Grade in Elementary School

역사교육논집 | 47 | 2011 | 역사학

초등 역사교육에 있어서 1인칭 역사학습의 가능성 모색

A Search for First Person History Learning in the Elementary History Education

인문과학연구 | 30 | 2011 | 기타인문학

역사교육의 내용 선정과 조직 연구의 현황 및 문제

Examination on Previous Studies about History Content Selection, Organization and Structure

역사교육 | 113 | 2010 | 역사학

역사교육의 내용 선정과 조직 연구의 현황 및 문제

Examination on Previous Studies about History Content Selection, Organization and Structure

역사교육 | | 113 | 2010 | 역사학

중등 역사교과서 개편의 과정과 성격

The Course of Revising Middle and High School History Textbook and Its Nature

한국고대사연구 | 64 | 2011 | 한국고대사

역사교육과 국가 이미지의 상관관계에 대한 연구 -대한민국 중등학교 역사교육이 중국 국가 이미지에 어떤 영향을 끼치는가에 대한 설문조사 분석을 중심으로-

A Study on the interrelation between history education and national image -Centering around the questionnaire analysis how history education in high school has effect on national image of china in Korea-

경주사학 | 32 | 2010 | 기타인문학

역사교육과 국가 이미지의 상관관계에 대한 연구 -대한민국 중등학교 역사교육이 중국 국가 이미지에 어떤 영향을 끼치는가에 대한 설문조사 분석을 중심으로-

A Study on the interrelation between history education and national image -Centering around the questionnaire analysis how history education in high school has effect on national image of china in Korea-

경주사학 | | 32 | 2010 | 기타인문학

고등학교 『국사』 과목 정기고사 문항유형 분석과 개선방안

Analysis and Improvement of Question Types of Regular Test on High School Korean History

역사교육논집 | 44 | 2010 | 역사학

고등학교 『국사』 과목 정기고사 문항유형 분석과 개선방안

Analysis and Improvement of Question Types of Regular Test on High School Korean History

역사교육논집 | | 44 | 2010 | 역사학

일본의 중학교 역사교과서에서의 시각자료의 특징과 함의

A Study on the Characteristics of Visual Materials in Japanese Middle SchoolHistory Textbooks and its Implications

사회과교육 | 50 | 2 | 2011 | 교육학