마음 이론

연구분야 : B210000 사회과학 > 심리과학

클래스 : 이론/사상

DOI : https://doi.org/10.22877/skku.udct.38428

STNet ID : 1001740

한자 : --理論
영어 : theory of mind

d01-01 이론/사상

용어관계

관련용어

유형

관계명

관계속성

클래스명

용어명

C:공통속성

hasProperty (특성/속성)

 

c01-04 능력/힘/에너지 능력/힘/에너지

함께 주의하기 [ --注意-- ]

S:동의

UF (비우선어)

 

 

마음의 이론

R1:개념적

isAffectedBy (영향요인)

 

c01-04 능력/힘/에너지 능력/힘/에너지

이야기 이해 [ --理解 ]

RT (관련어)

 

 

이해 능력

손인형을 이용한 사회적 상황이야기 중재가 아스퍼거 장애 청소년의 사회적 기술과 마음이론에 미치는 영향

The Effect of Social Story Intervention Using Puppets on Social Skill and Theory of Mind for Adolescent with Asperger Syndorme

특수아동교육연구 | 13 | 4 | 2011 | 교육학

증거성표지의 이해, 산출과 마음이론발달의 관련성 연구

Development of Evidentiality: Production, Comprehension and It's Relation to Theory of Mind

한국심리학회지: 발달 | 24 | 1 | 2011 | 심리과학

분열형 성격성향을 가진 대학생들의 인지적 및 정서적 공감

Cognitive and Affective Empathy in College Students with High Schizotypy

한국심리학회지:일반 | 31 | 1 | 2012 | 심리과학

자폐스펙트럼장애에 대한 극단적 남성 뇌 이론의 검증

Testing the Extreme Male Brain Theory of Autism

한국심리학회지: 발달 | 24 | 1 | 2011 | 심리과학

유아의 인지 양식에 따른 마음이론 습득과 자아개념 형성

The relationship of cognitive styles to theory of mind acquisition and self-concept formation

유아교육연구 | 32 | 4 | 2012 | 교육학

아스퍼거 증후군의 마음이론 연구 동향 분석: 1996-2011년 국내외 학술지 수록 문헌을 중심으로

A Research Synthesis of Theory of Mind for Asperger Syndrome

자폐성장애연구 | 11 | 3 | 2011 | 특수교육

유아의 조망수용, 마음이론, 교수의도인식,교수학습반응의 관계

Correlations among perspective taking, theory of mind, recognition of the teaching intention, reaction of teaching and learning in young children

유아교육연구 | 32 | 1 | 2012 | 교육학

유아의 일상적 스트레스와 마음이론 및 조망수용능력

Daily stress, theory of mind and perspective taking ability of 4 or 5 year-old children

아동교육 | 20 | 2 | 2011 | 유아교육

손인형 극화활동이 유아의 마음이론 발달과 사회적 행동에 미치는 효과

The Effect of the Hand-puppet Drama Activity on Young Children's Development of Theory of Mind and Social Behavior

유아교육학논집 | 15 | 2 | 2011 | 교육학

정신분열병 환자의 마음이론과 대인관계기능

Theory of Mind and Interpersonal Functioning in Schizophrenia

재활심리연구 | 19 | 2 | 2012 | 심리과학

초등 6학년 아동의 성별과 또래지위에 따른 공감하기 및 체계화하기 차이

Sex and Peer Status Differences in Empathizing and Systemizing: Data From Korean 6 graders

한국심리학회지: 발달 | 23 | 4 | 2010 | 심리과학

초등 6학년 아동의 성별과 또래지위에 따른 공감하기 및 체계화하기 차이

Sex and Peer Status Differences in Empathizing and Systemizing: Data From Korean 6 graders

한국심리학회지: 발달 | 23 | 4 | 2010 | 심리과학

대학생의 마음읽기 능력과 공감하기-체계화하기 성향의 성차와 전공차

Sex and Major Differences in Mindreading Abilities, Empathizing, and Systemizing Traits: Data from Korean College Students

한국심리학회지: 발달 | 23 | 1 | 2010 | 심리과학

대학생의 마음읽기 능력과 공감하기-체계화하기 성향의 성차와 전공차

Sex and Major Differences in Mindreading Abilities, Empathizing, and Systemizing Traits: Data from Korean College Students

한국심리학회지: 발달 | 23 | 1 | 2010 | 심리과학

그림책 읽기에서 어머니의 언어적 상호작용전략과 유아의 마음이론과의 관계

The relationships between mothers' verbal interaction strategies and children's theory of mind in picturebook reading

열린유아교육연구 | 15 | 6 | 2010 | 교육학

그림책 읽기에서 어머니의 언어적 상호작용전략과 유아의 마음이론과의 관계

The relationships between mothers' verbal interaction strategies and children's theory of mind in picturebook reading

열린유아교육연구 | 15 | 6 | 2010 | 교육학

형제자매 변인에 따른 유아의 마음 이해와 마음관련 표현 비교

Children's understanding on different minds and mind-related expressions according to the sibling variable

열린유아교육연구 | 15 | 5 | 2010 | 교육학

형제자매 변인에 따른 유아의 마음 이해와 마음관련 표현 비교

Children's understanding on different minds and mind-related expressions according to the sibling variable

열린유아교육연구 | 15 | 5 | 2010 | 교육학

마음이론(theory of mind)의 본질과 발달에 대한 이론적 고찰

Establishing a Theoretical Rationale for the Nature and Development of Theory of Mind

유아교육학논집 | 14 | 3 | 2010 | 교육학

마음이론(theory of mind)의 본질과 발달에 대한 이론적 고찰

Establishing a Theoretical Rationale for the Nature and Development of Theory of Mind

유아교육학논집 | 14 | 3 | 2010 | 교육학

유아의 어휘력과 이야기 이해능력이 마음이론에 미치는 영향

The influences of vocabulary and story comprehension on young children's theory of mind development

열린유아교육연구 | 15 | 5 | 2010 | 교육학

유아의 어휘력과 이야기 이해능력이 마음이론에 미치는 영향

The influences of vocabulary and story comprehension on young children's theory of mind development

열린유아교육연구 | 15 | 5 | 2010 | 교육학

마음이론에 근거한 음악극이 아스퍼거 증후군 아동의 자기인식과 자기효능감 및 자아존중감에 미치는 영향

Effects of Therapeutic Music Play Based on Theory of Mind for Children with Asperger Syndrome's Self-cognition, Self-efficacy, and Self-esteem

정서·행동장애연구 | 26 | 2 | 2010 | 특수교육

마음이론에 근거한 음악극이 아스퍼거 증후군 아동의 자기인식과 자기효능감 및 자아존중감에 미치는 영향

Effects of Therapeutic Music Play Based on Theory of Mind for Children with Asperger Syndrome's Self-cognition, Self-efficacy, and Self-esteem

정서·행동장애연구 | 26 | 2 | 2010 | 특수교육

유아의 마음이론과 추론능력과의 관계

The Relation between the Theory of Mind and Reasoning Ability of Young Children

한국영유아보육학 | 66 | 2011 | 사회복지학

헤겔의 『정신현상학』에 비추어 본 마음과 교육

Mind and Education from the Viewpoint of Hegel's Phenomenology of Spirit

교육철학연구 | 50 | 2010 | 교육학

헤겔의 『정신현상학』에 비추어 본 마음과 교육

Mind and Education from the Viewpoint of Hegel's Phenomenology of Spirit

교육철학연구 | | 50 | 2010 | 교육학

마음이론과 실행기능의 발달 및 관계: 한국아동 자료를 중심으로

Theory of Mind and Executive Function in Korean Children

한국심리학회지: 발달 | 24 | 4 | 2011 | 심리과학

과제의 단순화가 이차순위 틀린 믿음 이해의 발달에 미치는 영향

The Effect of Task Simplification on The Development of Second-Order False Belief Understanding

한국심리학회지: 발달 | 24 | 4 | 2011 | 심리과학

마음이해 향상 프로그램이 자폐성 장애 아동의 정서-믿음 과제 수행 및 심리적 상태 관련 표현 어휘와 사회성에 미치는 효과

The Effect of an Intervention Program Based on ‘Theory of Mind’ on Children with Autism

특수교육학연구 | 45 | 3 | 2010 | 교육학

마음이해 향상 프로그램이 자폐성 장애 아동의 정서-믿음 과제 수행 및 심리적 상태 관련 표현 어휘와 사회성에 미치는 효과

The Effect of an Intervention Program Based on ‘Theory of Mind’ on Children with Autism

특수교육학연구 | 45 | 3 | 2010 | 교육학

노년기의 마음이론: 신경인지적 접근

Theory of Mind in Old Age: A Review from a Neurocognitive Perspective

한국노년학 | 30 | 3 | 2010 | 사회복지학

노년기의 마음이론: 신경인지적 접근

Theory of Mind in Old Age: A Review from a Neurocognitive Perspective

한국노년학 | 30 | 3 | 2010 | 사회복지학

교사교육 후에 실시한 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 마음이론 발달에 미치는 효과

Effects of Teachers' Story Sharing Activities Using Picture Books After a Teacher Training Session on Children's Theory of Mind

한국영유아보육학 | 63 | 2010 | 사회복지학

교사교육 후에 실시한 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 마음이론 발달에 미치는 효과

Effects of Teachers' Story Sharing Activities Using Picture Books After a Teacher Training Session on Children's Theory of Mind

한국영유아보육학 | | 63 | 2010 | 사회복지학

유가철학의 ‘마음’ 이론과 심리학의 ‘자아’ 개념 - ‘마음’과 ‘자아’ 사이의 소통가능성을 중심으로 -

The Mind Theory of Confucianism seen in the Characteristic Psychological Point of View

태동고전연구 | 28 | 2012 | 기타인문학

만 3세 한국 아동들의 타인 조망 수용 능력과 새로운 단어 학습

Three-year-old Korean Children’s Visual Perspective Taking Ability and Word Learning

한국심리학회지: 발달 | 25 | 2 | 2012 | 심리과학