실과 교육

연구분야 : B121201 사회과학 > 교육학 > 교과교육학 > 가정교육학

클래스 : 교육활동

DOI : https://doi.org/10.22877/skku.udct.74012

STNet ID : 1002380

한자 : 實科敎育
영어 : practical arts education

b01-02 교육활동

용어관계

관련용어

유형

관계명

관계속성

클래스명

용어명

B1:속

isKindOf (상위 유형)

 

b01-02 교육활동 교육활동
b01-02 교육활동 / d02-01 사회제도 사회제도

교육 () [ 敎育 ]

N1:종류

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

식생활 교육 [ 食生活敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

초등 실과 교육 () [ 初等實科敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

주생활 교육 () [ 住生活敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

초등 진로 교육 () [ 初等進路敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

식물 교육 [ 植物 敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

발명교육 [ 發明敎育 ]

R1:개념적

hasIssue (이슈/주제)

 

b01-01 행위/활동 행위/활동

손바느질 [Hand Sewing]

RT (관련어)

 

d04-03 교수/학습법 교수/학습법

기술 학습 [ 技術學習 ]

RT (관련어)

 

d01-03 분과학문 분과학문

실과 교과 () [ 實科敎科 ]

초등학생의 교육 경험 및 인식을 중심으로 한 성희롱·성폭력 예방교육 실태

A Study on Children's Experiences and Recognitions of Preventive Education against Sexual Abuse

한국실과교육학회지 | 23 | 3 | 2010 | 교육학

초등학생의 교육 경험 및 인식을 중심으로 한 성희롱·성폭력 예방교육 실태

A Study on Children's Experiences and Recognitions of Preventive Education against Sexual Abuse

한국실과교육학회지 | 23 | 3 | 2010 | 교육학

전남지역 실과 체험학습 페스티벌의 운영 동향 및 가치

Exploring on Operating Trend and Values of Direct Experience Festival in Practical Arts Education in Jeonnam Area

한국실과교육학회지 | 25 | 2 | 2012 | 교육학

실과교과 농업생명과학영역에서의 지속가능발전교육 실현을 위한 프로그램 개발

Development of the Program for the Education for Sustainable Development in Life Science Area in the Practical Arts Education

실과교육연구 | 18 | 1 | 2012 | 교육학

60년대 이후 아동 외식 문화에 관한 연구

A Study on the Changing Culture of Dining Out in Korea and its Effect Upon Children Since the 1960s

한국교육문제연구 | 30 | 2 | 2012 | 기타교육학

창의적 문제해결력을 기르는 실과 교과서의 개발 모형에 관한 연구

A Study on Model of Practical Arts Textbook Development for Creative Problem Solving Abilities

교육연구 | 51 | 2011 | 교과교육학

Approach of Robot-utilized STEM Education in Elementary Schools Using Post Processor for Hangul Script and Meta Data

메타 데이터와 한글 스크립트 포스트프로세서를 이용한 로봇 활용 STEM 교육의 접근에 대한 연구

한국실과교육학회지 | 25 | 3 | 2012 | 교육학

2009 개정교육과정에 따른 실과교육과정의 개발 절차와 주요 개정내용

The Procedures Taken for 2009 Curriculum Revision of the Practical Arts Subject and its Major Changes.

한국실과교육학회지 | 25 | 1 | 2012 | 교육학

학교 식생활교육의 교육적 의의와 효율적 추진 방안

Educational Meanings and Effective Practical Plans of School Dietary Life Education

한국가정과교육학회지 | 22 | 1 | 2010 | 교육학

학교 식생활교육의 교육적 의의와 효율적 추진 방안

Educational Meanings and Effective Practical Plans of School Dietary Life Education

한국가정과교육학회지 | 22 | 1 | 2010 | 교육학

2009개정 교육과정을 통해 본 실과 교과에 대한 도전과 전망

Challenges and Future of Practical Arts Education in the 2009 National Curriculum Reform

한국실과교육학회지 | 23 | 1 | 2010 | 교육학

2009개정 교육과정을 통해 본 실과 교과에 대한 도전과 전망

Challenges and Future of Practical Arts Education in the 2009 National Curriculum Reform

한국실과교육학회지 | 23 | 1 | 2010 | 교육학

교육대학교 학생의 두뇌우성사고 유형 분석과 실과교육에의 시사

An Analysis of Brain Dominance Thinking Types of Trainee Teachers in National University of Education and Its Implications to Practical Arts Education

한국실과교육학회지 | 23 | 2 | 2010 | 교육학

교육대학교 학생의 두뇌우성사고 유형 분석과 실과교육에의 시사

An Analysis of Brain Dominance Thinking Types of Trainee Teachers in National University of Education and Its Implications to Practical Arts Education

한국실과교육학회지 | 23 | 2 | 2010 | 교육학

초등학교 교사와 아동의 ‘가정생활’과 ‘가정 일’에 대한 인식 비교

A Comparative Study of the Elementary School Teacher' and Students' Perception on 'Family Life' and 'Work'

실과교육연구 | 17 | 2 | 2011 | 교육학

초등학생의 전통식생활교육 프로그램 개발을 위한 기초 연구 -쌀 교육을 위한 목표 및 내용 상세화를 중심으로-

A Fundamental Study on Development of Korean Traditional Food Culture Education Programs for Elementary School Students - Focused on Concretizing the Objectives and Contents of Rice Education-

한국교육문제연구 | 29 | 1 | 2011 | 기타교육학

초등교원 양성대학 '다문화교육' 강좌의 구성과 운영 실태 및 실과교육과의 관련성 분석

Study on the Actual Conditions of Organization and Operation of 'Multicultural Education' Lectures and on the relation of Elementary Practical Arts Education

한국실과교육학회지 | 24 | 1 | 2011 | 교육학

초등학교 실과 다문화 체험학습 프로그램 개발 및 적용

The Development and Implementation of Multicultural Learning Program in Elementary Practical Arts Education

한국초등교육 | 21 | 2 | 2010 | 기타교육학

초등학교 실과 다문화 체험학습 프로그램 개발 및 적용

The Development and Implementation of Multicultural Learning Program in Elementary Practical Arts Education

한국초등교육 | 21 | 2 | 2010 | 기타교육학

지속가능발전교육과 실과교육의 관계

The Relations between the Practical Arts Education and the Education for Sustainable Development

실과교육연구 | 16 | 1 | 2010 | 교육학

지속가능발전교육과 실과교육의 관계

The Relations between the Practical Arts Education and the Education for Sustainable Development

실과교육연구 | 16 | 1 | 2010 | 교육학

봉사활동의 의의 및 실과 교육과의 교육적 관련성에 대한 개념적 연구

Conceptual Studies regarding the Meaning of Community Service and its Educational Relevance with Practical Arts Education

한국실과교육학회지 | 23 | 2 | 2010 | 교육학

봉사활동의 의의 및 실과 교육과의 교육적 관련성에 대한 개념적 연구

Conceptual Studies regarding the Meaning of Community Service and its Educational Relevance with Practical Arts Education

한국실과교육학회지 | 23 | 2 | 2010 | 교육학

초등학교 실과 교육에서 ‘실(實)’의 개념 탐색

A Study on the Conceptualization of 'Practical' in the Practical Arts Subject in Elementary School

실과교육연구 | 18 | 2 | 2012 | 교육학

두뇌이론에 기반한 실과교육의 정당화 및 실천 전략

Justification and Action Strategies of Practical Arts Education Based on Brain Theory

한국실과교육학회지 | 24 | 3 | 2011 | 교육학

창의적 문제해결력을 기르는 초등학교 실과 교과서 '생활 속의 전기·전자' 단원의 개발

Development of Practical Arts Textbook of ‘Real Life's Electricity and Electronics’ unit for Creative Problem Solving Abilities

대한공업교육학회지 | 36 | 2 | 2011 | 실업교육학

통합적 접근을 통한 실과 식생활교육 프로그램 개발

Development of Dietary Life Education Program through Integral Approach

한국실과교육학회지 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

통합적 접근을 통한 실과 식생활교육 프로그램 개발

Development of Dietary Life Education Program through Integral Approach

한국실과교육학회지 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

교과교육학의 학문적 조건과 실과교육

A Critical Review on Identity of School Subjects Pedagogy as a Academic Discipline and its Implications to Practical Arts Education

실과교육연구 | 16 | 4 | 2010 | 교육학

교과교육학의 학문적 조건과 실과교육

A Critical Review on Identity of School Subjects Pedagogy as a Academic Discipline and its Implications to Practical Arts Education

실과교육연구 | 16 | 4 | 2010 | 교육학

초등학생의 성역할 고정관념 변화에 대한 연구: 한국청소년패널자료를 중심으로

A Longitudinal variation of Sex-role Stereotypes in Elementary School Students: Focused on the Korean Youth Panel Survey

한국실과교육학회지 | 25 | 1 | 2012 | 교육학

실과 가정생활 영역을 활용한 융합인재교육프로그램이 초등학생의 실과에 대한 태도와 학습몰입에 미치는 영향

The Effect of STEAM Program Based on the ‘Home Life’ Area of the Practical Arts Education on Attitudes Toward Practical Arts and Learning Flow

한국가정과교육학회지 | 24 | 1 | 2012 | 교육학

초등학교 실과 ‘가정생활’영역 교육 내용에 터한 다문화 실과교육 프로그램 개발

Development of the Multi-cultural Practical arts Education Program based on the 'home life' area of the practical arts education at the Elementary level

한국실과교육학회지 | 24 | 2 | 2011 | 교육학

진로를 축으로 한 실과교육의 재구조화 방향

A Critical Review on Restructuring Practical Arts Education Focused on Career

실과교육연구 | 17 | 4 | 2011 | 교육학

지속가능발전교육 프로그램의 개발을 통한 초등학교 학생의 문제해결력 신장에 관한 연구

A Study on the Problem-Solving Abilities for Elementary School Students through Development of Sustainable Development Program

한국실과교육학회지 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

지속가능발전교육 프로그램의 개발을 통한 초등학교 학생의 문제해결력 신장에 관한 연구

A Study on the Problem-Solving Abilities for Elementary School Students through Development of Sustainable Development Program

한국실과교육학회지 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

실과 ‘환경을 살리는 나의 생활’ 단원에서 실천적 문제 해결 수업이 초등학생의 환경 소양에 미치는 효과

Effects of Practical problem solving instruction on the Environmental Literacy of Elementary School Students: the Case of a Unit 'My Environment-friendly Life' in Practical Arts

한국실과교육학회지 | 24 | 1 | 2011 | 교육학

주제 중심 통합적 접근을 통한 실과의 지속가능발전교육 프로그램 개발 및 효과

The Development of Sustainable Development Education Program in Practical Arts Based on Theme-centered Integrative Approach

한국실과교육학회지 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

주제 중심 통합적 접근을 통한 실과의 지속가능발전교육 프로그램 개발 및 효과

The Development of Sustainable Development Education Program in Practical Arts Based on Theme-centered Integrative Approach

한국실과교육학회지 | 23 | 4 | 2010 | 교육학

실과교육 식생활 영역에서의 창의⋅인성교육 효과

The Effects of Creativity⋅Humanity Education with Practicing Experience Activities in the Dietary Life Area in the Practical Arts Education

실과교육연구 | 17 | 3 | 2011 | 교육학

초등교사의 실과교육에서의 다문화교육 인식 연구

The Analysis of Elementary School Teacher's Perception in regards to Multiculture in Practical Arts Education

실과교육연구 | 18 | 1 | 2012 | 교육학

실과교과 관련 방과후 요리활동 프로그램을 통한 장애 아동의 식생활 태도 변화

The Effectiveness of After-school Program in Practical Arts Education on the Change of disabled children toward Dietary Attitude

초등교육연구 | 23 | 1 | 2010 | 교육학

실과교과 관련 방과후 요리활동 프로그램을 통한 장애 아동의 식생활 태도 변화

The Effectiveness of After-school Program in Practical Arts Education on the Change of disabled children toward Dietary Attitude

초등교육연구 | 23 | 1 | 2010 | 교육학

초등학교 교사가 인식한 실과교육의 문제점

Problems of Practical Arts Education Perceived by Elementary School Teachers

한국실과교육학회지 | 25 | 1 | 2012 | 교육학

실과의 비교 우위 가치와 발전 방안

Exploring comparative advantage values and suggesting development plans in Practical Arts Eduction.

한국실과교육학회지 | 24 | 4 | 2011 | 교육학

헤겔과 마르크스 인식론에 비추어 본 실과 ‘실천’의 의미

The Meaning of Praxis in the Light of Hegel and Marx's Epistemology in Practical Arts Education

실과교육연구 | 18 | 2 | 2012 | 교육학

실과 체험학습의 의미, 이점, 원리 탐색

Exploring on Meaning, Advantages and Principles of Learning by Direct Experience in Practical Arts Education

실과교육연구 | 18 | 3 | 2012 | 교육학

학교 환경 요인에 따른 실과교육과정 운영의 문제 및 개선 방안

The Problem and the Improvement of Management for Practical Arts Curriculum in School Environment

실과교육연구 | 18 | 3 | 2012 | 교육학

초등학생의 의생활 태도 함양을 위한 의복관리 프로그램의 개발 및 효과에 관한 연구 -초등 실과 의생활 영역을 중심으로-

Development and Effects of The Clothing Management Program for Affirmative Clothing Attitude in Elementary School Students

한국실과교육학회지 | 23 | 3 | 2010 | 교육학

초등학생의 의생활 태도 함양을 위한 의복관리 프로그램의 개발 및 효과에 관한 연구 -초등 실과 의생활 영역을 중심으로-

Development and Effects of The Clothing Management Program for Affirmative Clothing Attitude in Elementary School Students

한국실과교육학회지 | 23 | 3 | 2010 | 교육학