조절 초점

연구분야 : B050603 사회과학 > 경영학 > 판매관리/마케팅 > 소비자행동

클래스 : 원인/조건/요소

DOI : https://doi.org/10.22877/skku.udct.90116

STNet ID : 1002683

한자 : 調節焦點
영어 : regulatory focus

x03-05-01 원인/조건/요소

용어관계

관련용어

유형

관계명

관계속성

클래스명

용어명

B1:속

isKindOf (상위 유형)

 

d01-04 개념(정의) 개념(정의)

초점 () [ 焦點 ]

R1:개념적

RT (관련어)

 

c02-02 인식/의식 인식/의식

설득 지식 () [ 說得知識 ]

RT (관련어)

 

e02-01 모델/모형 모델/모형

소비자 선택 모형 [ 消費者選擇模型 ]

RT (관련어)

 

x03-05-03 효과/영향 효과/영향

타협 효과 [ 妥協效果 ]

RT (관련어)

 

 

타협 [ 妥協 ]

메시지 방향성이 광고 반응에 미치는 효과 연구

Moderating Roles of Framing Types and Regulatory Focus on the Relationships between Message Framing and Advertising Responses

한국심리학회지: 소비자·광고 | 12 | 1 | 2011 | 심리과학

조절초점, 확장제품의 제조난이도, 모브랜드-확장제품간 유사성이 브랜드확장평가에 미치는 영향

Effects of Regulatory Focus, Difficulty of Making Extension, and Parent-Extension Similarity on Brand Extension Evaluations

한국심리학회지: 소비자·광고 | 11 | 2 | 2010 | 심리과학

조절초점, 확장제품의 제조난이도, 모브랜드-확장제품간 유사성이 브랜드확장평가에 미치는 영향

Effects of Regulatory Focus, Difficulty of Making Extension, and Parent-Extension Similarity on Brand Extension Evaluations

한국심리학회지: 소비자·광고 | 11 | 2 | 2010 | 심리과학

미신적 신념이 제품태도에 미치는 영향

The Influences of Superstitious Belief on Product Attitude

마케팅연구 | 27 | 1 | 2012 | 경영학

소비자의 심리적 특성이 EDLP상점과 HiLo상점 선택에 미치는 영향: 조절초점과 위험추구 성향을 중심으로

EDLP or HiLo? The Influence of Consumer Psychological Variables on Store Choice

마케팅연구 | 27 | 1 | 2012 | 경영학

온라인 구전정보가 소비자 구매의도에 미치는 영향에 대한 실증연구: 제품관여도, 조절초점, 자기효능감의 조절효과를 중심으로

A Study of the Influence of Online Word-of-Mouth on the Customer Purchase Intention

아시아마케팅저널 | 13 | 3 | 2011 | 경영학

이익 혹은 손실 상황에서 금융소비자들이 경험하는 감정은 모두 같은가? - 조절초점에 따른 감정 유형 간 강도 그리고 만족도 차이를 중심으로 -

Do All Financial Consumers Have the Same Emotional Responses and Satisfaction Level in Gain or Loss Domain? - Differences of Intensity of Emotional Type and Satisfaction in Terms of Regulatory Focus

소비자학연구 | 22 | 3 | 2011 | 경제학

의사인간관계가 온라인쇼핑몰 충성도에 미치는 영향 : 제품지식과 조절초점의 조절효과를 중심으로

The Influence of Parasocial Interaction on the Online Shopping Mall Loyalty: Pertaining to the Moderating Effect of Product Knowledge and Regulatory Focus

광고학연구 | 21 | 3 | 2010 | 신문방송학

의사인간관계가 온라인쇼핑몰 충성도에 미치는 영향 : 제품지식과 조절초점의 조절효과를 중심으로

The Influence of Parasocial Interaction on the Online Shopping Mall Loyalty: Pertaining to the Moderating Effect of Product Knowledge and Regulatory Focus

광고학연구 | 21 | 3 | 2010 | 신문방송학

할인크기와 조절초점에 따른 팽창가격할인 효과에 관한 비교분석

Comparative Analyses on the Effects of Tensile Price Discounts by Discount Size and Regulatory Focus

소비자학연구 | 22 | 2 | 2011 | 경제학

친환경농산물의 인증마크가 소비자가치와 구매의도에 미치는 영향 -조절초점과 해석수준의 조절효과를 중심으로

The Effect of Hallmark of the Environment Friendly Agricultural Products on the Consumer Value and Purchase Intention - Centering around the Moderating Effect of Regulatory Focus and Construal Level

디지털융복합연구 | 9 | 4 | 2011 | 기타과학기술학

일면적광고와 양면적 광고의 효과에 관한 연구: 조절초점의 조절효과

The Effects of One-sided vs. Two-sided Advertising: Moderating Roles of Regulatory Focus and Involvement

한국심리학회지: 소비자·광고 | 12 | 2 | 2011 | 심리과학

소비자행동상의 팽창가격 할인광고와 메시지 조절초점의 영향

A Study of Tensile Price Claims and Message Regulatory Focus Fit on Consumers' Behavior

대한경영학회지 | 25 | 2 | 2012 | 경영학

부정적 온라인 구전 커뮤니케이션의 효과에 관한 연구

A Study on Effects of the Negative Online Word-Of-Mouth Communication

마케팅논집(Journal of Marketing Studies) | 19 | 4 | 2011 | 사회과학

조절초점이 시뮬레이션초점 효과에 미치는 영향

The Influence of Regulatory Focus on Simulation Focus Effect

마케팅논집(Journal of Marketing Studies) | 19 | 3 | 2011 | 사회과학

고객보상 프로그램에서 선 포인트 제도의 효과 - 조절 초점과 보상 수준의 영향을 중심으로 -

Study on the Effect of Preempt Point in Loyalty Program - Focused on Regulatory Focus and Reward Level -

소비문화연구 | 15 | 3 | 2012 | 기타사회과학일반

기업 위기 상황에서 사과문 초점, 사건 의도성, 조절초점이 기업사과문에 대한 소비자 반응에 미치는 영향에 관한 연구

The Effects of Message Framing, Company Intention and Individual Regulatory Focus on Consumer Responses to Company's Apologia Strategy under Crisis Event

마케팅관리연구 | 16 | 2 | 2011 | 경영학

속성 프레이밍 효과 -메시지 방향성, 조절초점, 관여도의 상호작용 관점에서

Attribute Framing Effects - Joint Function of Message Valence, Regulatory Focus and Involvement

광고연구 | 92 | 2012 | 광고/홍보학

희소성 메시지와 조절초점을 활용한 레스토랑 판촉전략에 관한 연구

Sales Promotion Strategy for Restaurant using the Scarcity Message and Regulatory Focus

호텔경영학연구 | 19 | 6 | 2010 | 관광학

희소성 메시지와 조절초점을 활용한 레스토랑 판촉전략에 관한 연구

Sales Promotion Strategy for Restaurant using the Scarcity Message and Regulatory Focus

호텔경영학연구 | 19 | 6 | 2010 | 관광학

공격적 비교광고에 대한 소비자의 거부감이 브랜드 전환의도에 미치는 영향

The Effects of Unfavorableness of the Aggressively Comparative Advertising on Consumers' Intention of Brand Switching

상품학연구 | 28 | 3 | 2010 | 경영학

공격적 비교광고에 대한 소비자의 거부감이 브랜드 전환의도에 미치는 영향

The Effects of Unfavorableness of the Aggressively Comparative Advertising on Consumers' Intention of Brand Switching

상품학연구 | 28 | 3 | 2010 | 경영학

온라인 상품평의 방향성이 제품 평가에 미치는 영향 -조절초점과 브랜드 인지도의 조절효과를 중심으로-

The Effects of Valence of Information of Online Review on Product Attitude and Purchase Intention -Moderating Effects of Self-regulatory and Brand Awareness-

한국심리학회지: 소비자·광고 | 12 | 4 | 2011 | 심리과학

문화와 감정간의 부합여부가 고객만족도에 미치는 영향 : 고객경험의 양과 질의 조절효과 중심으로

The Impact of Culture-Emotion Congruency on Customer's Satisfaction with the Moderating Effect of the Quantity/Quality of Experiences

대한경영학회지 | 25 | 5 | 2012 | 경영학

조절초점에 따른 대통령선거 정치광고 메시지 내용분석 : 1997/2002/2007년 신문과 TV 정치광고를 중심으로

Regulatory-Focused Messages in Political Advertisements: A Content Analysis of the Newspaper and TV Advertisements of Korean Presidential Campaigns in 1997, 2002 and 2007

광고학연구 | 21 | 5 | 2010 | 신문방송학

조절초점에 따른 대통령선거 정치광고 메시지 내용분석 : 1997/2002/2007년 신문과 TV 정치광고를 중심으로

Regulatory-Focused Messages in Political Advertisements: A Content Analysis of the Newspaper and TV Advertisements of Korean Presidential Campaigns in 1997, 2002 and 2007

광고학연구 | 21 | 5 | 2010 | 신문방송학

조절초점과 기대수익-위험 정보 구성이 금융투자상품의 선택에 미치는 영향

The Influence of Regulatory Focus and the Configuration of Return-Risk Information on Consumer Choice of Financial Investment Products

소비자학연구 | 22 | 4 | 2011 | 경제학

소비자의 제품 평가과정에서 감정적 예측오류의 비대칭적 효과: 조절 초점과의 상호작용을 중심으로

It Is Fun to Have What I Expected: Asymmetric Influences of Affective Misforecasting on Consumer Product Evaluation

소비자학연구 | 21 | 3 | 2010 | 경제학

소비자 조절초점이 명품브랜드의 가치와 브랜드태도의 관계에 미치는 조절효과

The Moderating Effect of Perceived Values on The Luxury Brand Preference Depending on Consumers' Regulatory Focus

경영과 정보연구 | 30 | 4 | 2011 | 경영학

희소성 메시지의 조절초점 및 가격할인에 대한 조절효과 : 온라인 판촉 메시지를 중심으로

The Moderate Effectiveness On Regulatory Focus And Prices Discounts Of Scarcity Messages

경영과 정보연구 | 31 | 1 | 2012 | 경영학

판촉이용시점과 판촉메시지 유형이 소비자의 제품구매의도에 미치는 영향

Influence of Timing of Sales Promotion Usage and Type of Sales Promotion Message on Consumer’s Product Purchase Intention

Korea Business Review | 13 | 3 | 2010 | 경영교육

판촉이용시점과 판촉메시지 유형이 소비자의 제품구매의도에 미치는 영향

Influence of Timing of Sales Promotion Usage and Type of Sales Promotion Message on Consumer’s Product Purchase Intention

Korea Business Review | 13 | 3 | 2010 | 경영교육

구매간격과 조절초점이 고객보상프로그램 유형에 대한 선호도에 미치는 영향

The Impact of Regulatory Focus and Purchase Interval on Customer's Preference to Reward Program

Korea Business Review | 15 | 2 | 2011 | 경영교육

메시지 틀, 조절초점, 지각된 위험이 광고메시지태도와 구매의도에 미치는 영향

The Influence of Message Framing, Regulatory Focus, and Perceived Risk on Attitude toward Advertising Message and Purchase Intention

광고학연구 | 22 | 1 | 2011 | 신문방송학

조절초점이 금융소비자의 투자 행동에 미치는 영향 - 처분효과와 처분 후 위험 대안 선택 행동에 대한 조절초점의 조절적 역할을 중심으로 -

The Influence of Regulatory Focus on Financial Consumers’ Investment Behavior: The Moderating Role of Regulatory Focus in the Disposition Effect and Post-disposition Risky Alternative Choice Behavior

경영학연구 | 40 | 3 | 2011 | 경영학

목표 성취에 대한 상상에서 조절 초점의 효과

Effects of Regulatory Focus in Fantasizing Goal Achievement

한국심리학회지:일반 | 31 | 2 | 2012 | 심리과학

조절초점에 따른 IT 제품에서 새로운 기능의 추가가 제품 평가에 미치는 영향

The Effect of Adding New Features of IT Product on Product Evaluation by Moderating of Regulatory Focus: Focus on Value Inference and Learning Cost Inference

한국심리학회지: 소비자·광고 | 12 | 1 | 2011 | 심리과학

신규브랜드의 광고메시지 프레이밍에 대한 소비자의 태도: 설득지식의 활성화 & 조절초점의 일치성

The consumer's attitude on the message framing of new brand: Persuasion knowledge activation & Regulatory focus consistency

마케팅관리연구 | 16 | 1 | 2011 | 경영학

광고소구와 소비자의 무드에 따른 조절적합 효과에 관한 연구

The Study on Regulatory Fit Effects in respective of Advertising Appeals and Consumers' Mood

대한경영학회지 | 23 | 2 | 2010 | 경영학

광고소구와 소비자의 무드에 따른 조절적합 효과에 관한 연구

The Study on Regulatory Fit Effects in respective of Advertising Appeals and Consumers' Mood

대한경영학회지 | 23 | 2 | 2010 | 경영학

경찰공무원의 조절초점이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향 -자기 효능감의 매개효과 -

The Effects of Regulatory Focus on Organizational Commitment and Job Satisfaction in Police Officers: The Mediating Effects of Self-efficacy

한국자치행정학보 | 26 | 2 | 2012 | 도시/지방행정

광고로 인해 점화된 조절초점과 광고에서 제시된 제품속성 정보의 불일치성이 제품에 대한 소비자의 태도와 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구

How the Incongruence between Consumer's Regulatory Focus and Product Attribute Affects Consumer's Responses to an Ad

한국광고홍보학보 | 13 | 3 | 2011 | 신문방송학

소셜커머스에서 조절초점에 따른 소비자의 구매의도 분석 -가격할인과 시간압박 정보를 중심으로

The Impact of Regulatory Focus on Purchase Intention in Social Commerce - Focusing on Price Discount and Time Pressure

광고연구 | 92 | 2012 | 광고/홍보학

동기특성 변인들이 공기업 직장인들의 심리적 안녕감과 과업수행에 미치는 영향: 조절초점, 업무동기, 자기효능감을 중심으로

The Effects of Regulatory Focus, Work Motivation, Self-Efficacy, on Psychological Well-Being and Work Performance in Employees’ of public enterprise

한국심리학회지: 상담 및 심리치료 | 22 | 2 | 2010 | 심리과학

동기특성 변인들이 공기업 직장인들의 심리적 안녕감과 과업수행에 미치는 영향: 조절초점, 업무동기, 자기효능감을 중심으로

The Effects of Regulatory Focus, Work Motivation, Self-Efficacy, on Psychological Well-Being and Work Performance in Employees’ of public enterprise

한국심리학회지: 상담 및 심리치료 | 22 | 2 | 2010 | 심리과학

조절초점성향에 따른 온라인 정보탐색 행동의 차이 분석: 상품후기 참조, 탐색대안의 수 및 탐색의 깊이

The Role of Chronic Regulatory Focus in Online Information Seeking Behavior : Focused on Product Review, the Number of Alternatives and Searching depth

마케팅관리연구 | 17 | 3 | 2012 | 경영학

대학생의 조절 초점이 자기 고양 편향과 자기 고양 전략에 미치는 영향

The effect of regulatory focus on the self-enhancement bias and self-enhancement strategy of college students

청소년학연구 | 18 | 9 | 2011 | 기타사회과학

조절초점과 인지적 기대가 진로탐색행동에 미치는 영향

The Effects of Regulatory Focus and Cognitive Expectancy on Career Exploration Activities

청소년학연구 | 18 | 2 | 2011 | 기타사회과학

조절초점이 위험감수에 미치는 영향: 지각된 이득의 매개효과를 중심으로

The Effect of Regulatory Focus on Risk Taking: The Mediating Role of Perceived Gains

한국심리학회지: 사회및성격 | 25 | 2 | 2011 | 심리과학