사회과 교육

연구분야 : B121205 사회과학 > 교육학 > 교과교육학 > 사회교육학

클래스 : 교육활동

DOI : https://doi.org/10.22877/skku.udct.36613

STNet ID : 1001693

한자 : 社會科敎育
영어 : social studies education

b01-02 교육활동

용어관계

관련용어

유형

관계명

관계속성

클래스명

용어명

B1:속

isKindOf (상위 유형)

 

b01-02 교육활동 교육활동

교과 교육 [ 敎科敎育 ]

N1:종류

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

시민 교육 () [ 市民敎育 ]

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

경제 교육 () [ 經濟敎育 ]

R1:개념적

hasIssue (이슈/주제)

 

c01-02 기질/품질/형질/성향 기질/품질/형질/성향

민주 시민성 [ 民主市民性 ]

RT (관련어)

 

d01-03 분과학문 분과학문

사회과 () [ 社會科 ]

RT (관련어)

 

d04-03 교수/학습법 교수/학습법

신문활용 교육 () [ 新聞活用敎育 ]

R2:기능적

applies (적용 방법/이론)

 

b01-02 교육활동 교육활동

사회과 수업 () [ 社會科授業 ]

Political Attitudes of North Korean Adolescent Migrants and the Task of Social Studies Education

시민교육연구 | 44 | 1 | 2012 | 교육학

고부담 시험 시대의 사회과교육: 학교 책무성의 신화, 학력, 그리고 교사 전문성의 관계

Social Studies Teachers in the Era of High-Stakes Testing: Analyzing the Relationship between School Accountability, Academic Achievement, and Social Studies Teacher Professionalism

사회과교육 | 50 | 2 | 2011 | 교육학

사회적 갈등 해결과정으로서의 교육과정 개발체제 구축의 필요성 - 사회과의 사례를 중심으로 -

Reconceptualizing Curriculum Development Process as a Social Conflict Resolution - Cases from the Social Studies Education Field -

사회과교육연구 | 17 | 2 | 2010 | 사회교육학

사회적 갈등 해결과정으로서의 교육과정 개발체제 구축의 필요성 - 사회과의 사례를 중심으로 -

Reconceptualizing Curriculum Development Process as a Social Conflict Resolution - Cases from the Social Studies Education Field -

사회과교육연구 | 17 | 2 | 2010 | 사회교육학

사회과 교과지식의 재구조화 방안 - 법 교육 영역의 설계를 중심으로 -

A Study on the Reconstruction of the Subject Knowledge in Social Studies - Centered on Law-Related Education -

사회과교육연구 | 17 | 4 | 2010 | 사회교육학

사회과 교과지식의 재구조화 방안 - 법 교육 영역의 설계를 중심으로 -

A Study on the Reconstruction of the Subject Knowledge in Social Studies - Centered on Law-Related Education -

사회과교육연구 | 17 | 4 | 2010 | 사회교육학

2009개정 사회과 법 교육과정에 대한 비판적 검토 - '법과 정치' 교육과정으로의 개정을 중심으로 -

Critical Inquiry on 2009 Revised Law-Related Education - Centered on 'Law & Politics' Subject in High School -

시민교육연구 | 42 | 4 | 2010 | 교육학

2009개정 사회과 법 교육과정에 대한 비판적 검토 - '법과 정치' 교육과정으로의 개정을 중심으로 -

Critical Inquiry on 2009 Revised Law-Related Education - Centered on 'Law & Politics' Subject in High School -

시민교육연구 | 42 | 4 | 2010 | 교육학

고등학교 사회과 다문화 수업 프로그램이 학생들의 간문화적 태도에 미치는 영향 연구

Examining the Effects of a High School Multicultural Lesson on Students’ Intercultural Attitudes

교육연구 | 52 | 2011 | 교과교육학

사회과 시각 예술 활용 수업이 창의적 사고력에 미치는 영향

The Effects of Social Studies Classes Using Visual Arts on Creative Thinking of High School Students

시민교육연구 | 44 | 3 | 2012 | 교육학

사회과교육학의 연구사(硏究史)적 접근 -1963년부터 2010년까지

Analysis on the history of Social Studies Education Researches -From 1963 to 2010

시민교육연구 | 43 | 1 | 2011 | 교육학

경쟁교육의 실태와 문제점 및 대안: 현장 사회과교육을 중심으로

Competitive Education, Its Problems and Alternatives: Focusing on the Social Studies Education in the School Arena

사회과교육연구 | 18 | 2 | 2011 | 사회교육학

글로벌 스터디즈(Global Studies)1)의 지평 확대

Diffusing the Horizon of Global Studies

사회과교육 | 50 | 4 | 2011 | 교육학

한국과 타이완의 초등 사회과 교육 비교 연구

Comparison in Curricula of Elementary Social Studies in Korea and Taiwan

학습자중심교과교육연구 | 12 | 3 | 2012 | 교과교육학

중학교 ‘사회’ 교과서에 나타난 사회학 관련 내용 분석 - 2007년 개정 교육과정 상의 ‘사회’ 교과서간 비교를 중심으로 -

An Analysis on Sociology-related Units in Social Studies Textbooks for the 7th Grade - Focused on Comparative Analysis between Textbooks of the Revised 2007 Curriculum -

사회과교육 | 49 | 2 | 2010 | 교육학

중학교 ‘사회’ 교과서에 나타난 사회학 관련 내용 분석 - 2007년 개정 교육과정 상의 ‘사회’ 교과서간 비교를 중심으로 -

An Analysis on Sociology-related Units in Social Studies Textbooks for the 7th Grade - Focused on Comparative Analysis between Textbooks of the Revised 2007 Curriculum -

사회과교육 | 49 | 2 | 2010 | 교육학

프리드먼의 에너지-기후시대론(E.C.E.)의 정치와 시민교육적 함의

The Politics of T. Friedman’s Theory of Energy-Climate Era(E.C.E.) and Its Implications on Citizenship Education

사회과교육연구 | 17 | 3 | 2010 | 사회교육학

프리드먼의 에너지-기후시대론(E.C.E.)의 정치와 시민교육적 함의

The Politics of T. Friedman’s Theory of Energy-Climate Era(E.C.E.) and Its Implications on Citizenship Education

사회과교육연구 | 17 | 3 | 2010 | 사회교육학

청소년 시민교육의 등장 배경과 목적 비교 연구: 영국과 미국사례를 중심으로

A comparative study on citizenship education for young people in terms of background and the aims: through cases from England and U.S.A.

청소년학연구 | 19 | 2 | 2012 | 기타사회과학

사회과 법교육에서 인적자원 활용의 논리 — 미국 법교육을 중심으로 —

The Logics of using Resource People in Law-Related Education —Focused on Law-Related Education in the United States—

미국헌법연구 | 22 | 3 | 2011 | 헌법

입학사정관제 도입과 사회과교육의 방향

The Introduction of Admissions Officer Systems and the Direction of Social Studies Education

중등교육연구 | 58 | 1 | 2010 | 교육학

입학사정관제 도입과 사회과교육의 방향

The Introduction of Admissions Officer Systems and the Direction of Social Studies Education

중등교육연구 | 58 | 1 | 2010 | 교육학

초등 사회과에서 법교육의 적용과 변천 - 미국 법교육이 주는 시사 -

The Changes and Applications of Law-Related Education in Elementary Social Studies - Implications from the Cases in the United States -

사회과교육연구 | 18 | 1 | 2011 | 사회교육학

사회과 주요 개념에 대한 역사적 고찰 -번역어 '경제'를 중심으로

Historical Research of Core Concept in Social Studies - focused on `Kyeong-Je' as a translated word of `economy'

시민교육연구 | 44 | 2 | 2012 | 교육학

초등학교에서 도덕과와 사회과의 정치교육 내용의 비교에 관한 연구

A Study on the Comparison of Contents of Political Education in Moral Education and Social Studies Education of Elementary School

초등도덕교육 | 38 | 2012 | 윤리교육학

사회과 교육과정에 나타난 법과 정치 - 1차 교육과정에서 2007개정 교육과정까지의 분석 -

Law and Politics in the Social Studies Curriculum - Analysis from the 1st national curriculum to the 2007 revised national curriculum -

법교육연구 | 5 | 1 | 2010 | 기타교육학

사회과 교육과정에 나타난 법과 정치 - 1차 교육과정에서 2007개정 교육과정까지의 분석 -

Law and Politics in the Social Studies Curriculum - Analysis from the 1st national curriculum to the 2007 revised national curriculum -

법교육연구 | 5 | 1 | 2010 | 기타교육학

장애학생을 위한 국내 사회과교육 연구 동향

Social Studies Content-Area Learning for Students with Disabilities: A Literature Review

특수교육학연구 | 47 | 2 | 2012 | 교육학

사회과 다문화교육의 현황과 과제

Current Status of Multicultural Education in Korean Social Studies

교육문화연구 | 17 | 1 | 2011 | 기타교육학

창의적 체험활동을 활용한 사회과 교과지도와 진로활동의 연계 가능성 탐색: 법관련 단원을 중심으로

Exploring Potential Connection of Teaching Social Studies through Creative Experience Activities and Career-related Activities: Focused on Law-related Units

교육종합연구 | 10 | 2 | 2012 | 교육학

사회과 행복교육의 요청과 실천

Implementing Happiness Education in the Social Studies Curriculum

교과교육학연구 | 14 | 2 | 2010 | 교과교육학

사회과 행복교육의 요청과 실천

Implementing Happiness Education in the Social Studies Curriculum

교과교육학연구 | 14 | 2 | 2010 | 교과교육학

초·중등 사회과 교사의 법과 인권교육에 관한 문제점과 해결방안

The problems and Their Solutions of Human Rights & Law-related Education in Training for Social Studies Teachers in Primary & Secondary School

사회과교육연구 | 19 | 2 | 2012 | 사회교육학

창의적 사고력 육성을 위한 사회과 교수-학습 전략

A Teaching Strategy for the Development of Student? Creative Thinking in the Social Studies Education

사회과교육연구 | 17 | 3 | 2010 | 사회교육학

창의적 사고력 육성을 위한 사회과 교수-학습 전략

A Teaching Strategy for the Development of Student? Creative Thinking in the Social Studies Education

사회과교육연구 | 17 | 3 | 2010 | 사회교육학

초중등 사회과 법교육에 대한 비판적 성찰

Critical Inquiry on law-related education in the primary and secondary social studies curriculum

법교육연구 | 5 | 2 | 2010 | 기타교육학

초중등 사회과 법교육에 대한 비판적 성찰

Critical Inquiry on law-related education in the primary and secondary social studies curriculum

법교육연구 | 5 | 2 | 2010 | 기타교육학

사회과 디지털콘텐츠의 한계와 가능성-사이버 가정학습 분석을 중심으로-

The limit and the possibility of Digital Content in Social Studies

시민교육연구 | 43 | 2 | 2011 | 교육학

다양성의 유형에 따른 다문화 교육 전략 연구

An Inquiry into the multicultural education as to the category of diversity in Social Studies Education

법교육연구 | 6 | 1 | 2011 | 기타교육학

시민교육을 위한 Service-learning 활용 방안

Service-Learning for Citizenship Education

사회과교육연구 | 19 | 2 | 2012 | 사회교육학

한국사회과교육학의 학문적 태동의 요인과 기제 -한국사회과교육연구학회 태동을 중심으로-

Factors and Mechanism of Academic Quickening in Korean Social Studies

사회과교육 | 50 | 4 | 2011 | 교육학

사회과에서의 다문화 인권 교육 연구

A Study on the Multicultural Human-rights Education in Social Studies Education

시민교육연구 | 43 | 3 | 2011 | 교육학

미국 텍사스 주와 캘리포니아 주의 사회과 교육과정에 나타난 경제 교육 내용의 범위와 계열성 분석

An Analysis on the Scopes and Sequences of Economic Education in the Social Studies Curriculum in Texas and California States

시민교육연구 | 42 | 1 | 2010 | 교육학

미국 텍사스 주와 캘리포니아 주의 사회과 교육과정에 나타난 경제 교육 내용의 범위와 계열성 분석

An Analysis on the Scopes and Sequences of Economic Education in the Social Studies Curriculum in Texas and California States

시민교육연구 | 42 | 1 | 2010 | 교육학

사회과 디지털 교과서 개발 방향 탐색

An Exploration of Directions for Developing Social Studies Digital Textbooks

교육연구 | 52 | 2011 | 교과교육학

의미연결망 분석을 통한 사회과 교육과정의 이해 - 초등 2007개정 교육과정을 중심으로 -

Comprehension of Social Studies Curriculum through Semantic-Network Analysis

사회과교육 | 49 | 1 | 2010 | 교육학

의미연결망 분석을 통한 사회과 교육과정의 이해 - 초등 2007개정 교육과정을 중심으로 -

Comprehension of Social Studies Curriculum through Semantic-Network Analysis

사회과교육 | 49 | 1 | 2010 | 교육학

사회과 교육과정에 나타난 시민교육 목표와 내용의 변천 -고등학교 일반사회 영역을 중심으로-

An Analysis on the Change of the Purposes and Contents of Citizenship Education in the Social Studies Curriculum -Focused on the Social Sciences of High School Curriculum-

시민교육연구 | 44 | 2 | 2012 | 교육학

비판적 해석학적 접근에 의한 사회과 수업

An Instruction of Social Studies by the Approach of the Critical Hermeneutics

사회과교육연구 | 17 | 1 | 2010 | 사회교육학

비판적 해석학적 접근에 의한 사회과 수업

An Instruction of Social Studies by the Approach of the Critical Hermeneutics

사회과교육연구 | 17 | 1 | 2010 | 사회교육학

초등사회과 교과서에서의 자국상 형성 논리 - 통일교육을 사례로 -

The Formation of Self-Portrait of Own Country in the Primary School Textbook of Social Studies in Korea: In the Case of “Education for Unification”

사회과교육 | 51 | 3 | 2012 | 교육학