쓰기

연구분야 : A110300 인문학 > 한국어와문학 > 국어교육

클래스 : 교육활동

DOI : https://doi.org/10.22877/skku.udct.7391

STNet ID : 1000571

한자 :
영어 : writing

b01-02 교육활동

용어관계

관련용어

유형

관계명

관계속성

클래스명

용어명

C:공통속성

hasProperty (특성/속성)

 

c01-04 능력/힘/에너지 능력/힘/에너지

쓰기 지식 () [ --知識 ]

S:동의

UF (비우선어)

 

 

쓰기 활동 [ --活動 ]

B2:전체

isComponentOf (전체-정체성유지)

 

d04-01 기법/방식 기법/방식

눈-손협응능력검사 [ --協應能力檢査 ]

isComponentOf (전체-정체성유지)

 

b01-02 교육활동 교육활동

초등 국어 교육 () [ 初等國語敎育 ]

N1:종류

hasKind (종류)

 

b01-02 교육활동 교육활동

받아쓰기 [dictation]

hasKind (종류)

 

B01 행위/행동/역할 행위/행동/역할

산문 쓰기 [ 散文-- ]

R1:개념적

isAffectedBy (영향요인)

 

c01-04 능력/힘/에너지 능력/힘/에너지

국어 사용 능력 () [ 國語使用能力 ]

isIssueIn (이슈/주제의 대상개념)

 

a01-08-03 신체(장애/질병) 신체(장애/질병)

쓰기 장애 () [ --障碍 ]

isIssueIn (이슈/주제의 대상개념)

 

c01-03 수준/정도 수준/정도

쓰기 곤란 [ -- 困難 ]

isSubjectIn (주제분야의 대상)

 

b01-02 교육활동 교육활동

국민학교 국어 () [ 國民學校國語 ]

RT (관련어)

 

c02-01 감정 감정

쓰기 효능감 [ --效能感 ]

RT (관련어)

 

c01-04 능력/힘/에너지 능력/힘/에너지

기초 학력 [ 基礎學力 ]

RT (관련어)

 

 

쓰기 교육 [ --敎育 ]

RT (관련어)

 

c01-02 기질/품질/형질/성향 기질/품질/형질/성향

문어성 [ 文語性 ]

RT (관련어)

유사

b01-01 행위/활동 행위/활동

글쓰기 () [writing]

R2:기능적

applies (적용 방법/이론)

 

c01-03 수준/정도 수준/정도

쓰기 속도 () [ --速度 ]

evaluatedBy (평가 방법)

 

d04-02 평가/분석 평가/분석

쓰기 평가 () [ --評價 ]

hasMeasurement (측정 기준/척도/지표)

 

d04-01 기법/방식 기법/방식

쓰기 검사 [ --檢査 ]

isAppliedTo (적용 대상)

 

b01-02 교육활동 교육활동
b01-02 교육활동 / b02-04 변천/과정 변천/과정

언어 습득과정 () [ 言語習得過程 ]

isAppliedTo (적용 대상)

 

b01-02 교육활동 교육활동

쓰기 지도 [ --指導 ]

isAppliedTo (적용 대상)

 

d04-01 기법/방식 기법/방식

인문 치료 [ 人文治療 ]

활동사진처럼, 열녀전처럼―축음기ㆍ(활동)사진ㆍ총, 그리고활자; ‘『무정』의밤’이 던진 문제들

Like a motion picture, Like the Lives of Virtuous Women -the issues emerging with Mujŏng(The Heartless): Gramophone, (Motion) pictures, Gun and typography

대동문화연구 | 70 | 2010 | 기타인문학

활동사진처럼, 열녀전처럼―축음기ㆍ(활동)사진ㆍ총, 그리고활자; ‘『무정』의밤’이 던진 문제들

Like a motion picture, Like the Lives of Virtuous Women -the issues emerging with Mujŏng(The Heartless): Gramophone, (Motion) pictures, Gun and typography

대동문화연구 | | 70 | 2010 | 기타인문학

서사 전략으로서 ‘스토리텔링’을 활용 ‘관광 스토리보드’의 기획과 설계

Narrative strategy as a 'storytelling' utilizing Stories Tourist Board, the Planning and Design

한국언어문학 | 72 | 2010 | 한국어와문학

한문산문교육연구의 동향과 과제

The project and trend of Chinese prose educational research

漢文敎育硏究 | 37 | 2011 | 한국어와문학

대학교양국어의 개선방안과 수업모형 개발

Development of Improvement Measures and a Class Model for Korean Course in University Liberal Education

한국언어문학 | 80 | 2012 | 한국어와문학

글쓰기의 폭력성과 범죄 심리 연구: 이승하 글쓰기에 나타난 트라우마와 정신분석을 중심으로

A Study on Writing of violence and Criminal Psychology: Based on trauma shown in Lee Seung-ha's Writing and its Psychoanalysis

한국범죄심리연구 | 8 | 1 | 2012 | 경찰행정

제도와 문학 : 문학의 아카데미즘화와 학술적 글쓰기의 형성

System And Literature: Academism of Literature and Formation of Academic Writing

한국근대문학연구 | 22 | 2010 | 한국어와문학

제도와 문학 : 문학의 아카데미즘화와 학술적 글쓰기의 형성

System And Literature: Academism of Literature and Formation of Academic Writing

한국근대문학연구 | | 22 | 2010 | 한국어와문학

대학교양국어의 개선방안과 수업모형 개발

Development of Improvement Measures and a Class Model for Korean Course in University Liberal Education

한국언어문학 | 80 | 2012 | 한국어와문학

글말과 입말 수행에 대한 사례 연구 -‘쉼’과 ‘문장’의 관련성을 중심으로-

A Case Study on Performance of Written and Spoken Language -focused on the ‘sentence’ and ‘pause’-

국어교육학연구 | 41 | 2011 | 한국어와문학

글말과 입말 수행에 대한 사례 연구 -‘쉼’과 ‘문장’의 관련성을 중심으로-

A Case Study on Performance of Written and Spoken Language -focused on the ‘sentence’ and ‘pause’-

국어교육학연구 | 41 | 2011 | 한국어와문학

대학생 글쓰기의 띄어쓰기 오류 유형과 지도 방안

The Error Pattern and the Plan for Guidance on the Word Spacing in College Students' Writings.

우리어문연구 | 38 | 2010 | 한국어와문학

대학생 글쓰기의 띄어쓰기 오류 유형과 지도 방안

The Error Pattern and the Plan for Guidance on the Word Spacing in College Students' Writings.

우리어문연구 | | 38 | 2010 | 한국어와문학

토론식 학습법을 원용한 영상 텍스트의 읽기 교육 방안 연구 -영화 『친구』를 예로-

A study on the Learning Method with Discussion for Reading out Movie Text

현대영화연구 | 7 | 2 | 2011 | 영화이론

동화 콘텐츠의 읽기 교육 방안 연구 -『샬롯의 거미줄』 을 예로 -

A study on the Method of Reading out a Nursery Tales

인문콘텐츠 | 24 | 2012 | 기타인문학

장용학 소설의 자기반영성과 메타픽션적 글쓰기

Self-reflectiveness and metafictional writing of Yonghak Chang's novels

현대소설연구 | 49 | 2012 | 한국어와문학

중학생들의 생물 분류 개념 이해를 위한 활동중심 학습프로그램 개발

Development of Activity-Based Learning Program for Understanding of Biological Classification Concept for Middle School Students

교사교육연구 | 49 | 2 | 2010 | 교사교육

중학생들의 생물 분류 개념 이해를 위한 활동중심 학습프로그램 개발

Development of Activity-Based Learning Program for Understanding of Biological Classification Concept for Middle School Students

교사교육연구 | 49 | 2 | 2010 | 교사교육

새로운 중국어평가방식(新HSK)도입에 따른 문법교육에 대한 소고(小考) ― 新HSK 필기평가(5급)을 중심으로

『浅谈“新HSK”与对外汉语语法教学之间的关系』

중국과 중국학 | 17 | 2012 | 지역학일반

1960년대 문학과 6·25의 기억

The Literature in the 1960's and the Memory of the Korean War

세계문학비교연구 | 35 | 2011 | 문학

매체에 의한 어휘의미의 변용과 국어교육적 수용방안

A Study on the Word-Meaning Change according to the Mass Media and Acceptance way of Korean Education

한국언어문학 | 75 | 2010 | 한국어와문학

매체에 의한 어휘의미의 변용과 국어교육적 수용방안

A Study on the Word-Meaning Change according to the Mass Media and Acceptance way of Korean Education

한국언어문학 | | 75 | 2010 | 한국어와문학

역사적 사건의 활용과 글쓰기의 의미

The Application of Historical Events and the meaning (Implication) of Writing : The doll's village by Park, Sangwoo

현대소설연구 | 43 | 2010 | 한국어와문학

역사적 사건의 활용과 글쓰기의 의미

The Application of Historical Events and the meaning (Implication) of Writing : The doll's village by Park, Sangwoo

현대소설연구 | | 43 | 2010 | 한국어와문학

The Effect of Cognitive Task Complexity on a Language Learner’s Written Performance with Respect to Accuracy, Complexity, and Fluency

응용언어학 | 27 | 2 | 2011 | 언어학

형태초점 의사소통교수법의 활용이 초등영어 학습자의 문법지식과 의사소통능력에 미치는 영향

Effects of Focus-on-form Approach on Korean EFL Elementary Students' English Grammatical and Communicative Competence

언어학 연구 | 24 | 2012 | 기타언어학

형태초점 의사소통교수법의 활용이 초등영어 학습자의 문법지식과 의사소통능력에 미치는 영향

Effects of Focus-on-form Approach on Korean EFL Elementary Students' English Grammatical and Communicative Competence

언어학 연구 | 24 | 2012 | 기타언어학

A Case Study of a Korean ESL Child's Use of Wordless Picture Books

인문학연구 | 38 | 2 | 2011 | 기타인문학

작문수업과 문예부, 문학청년의 망탈리테

A composition lesson and the literature club and mentalite of a literary youth

상허학보 | 34 | 2012 | 한국어와문학

A Case Study of a Korean ESL Child's Use of Wordless Picture Books

인문학연구 | 38 | 2 | 2011 | 기타인문학

대학수학능력 외국어시험 대안으로서 NEAT에 대한 인식: 사례연구 중심으로

The Perception of Teachers and Students on the NEAT as an Alternative English Test to the Current Scholastic One: A Case Study

외국어교육연구 | 26 | 2 | 2012 | 외국어교육학

유학생의 글쓰기, 사상의 오독과 감정의 발현 ―잡지 女子界를 중심으로―

Writing of students studying abrosd, Misreading of Thought and Expression of Emotion ―Focused on the Magazine Yeojagye(女子界)―

대동문화연구 | 73 | 2011 | 기타인문학

숙의적(deliberative) 인터넷 토론 모델의 검증: 비판적 읽기와 수렴적 쓰기를 중심으로

An Analysis of Deliberative Internet Discussion Model: Focus on Critical Reading and Convergent Writing

사이버커뮤니케이션학보 | 29 | 1 | 2012 | 사회과학일반

초등학생의 글쓰기에서 고쳐쓰기 양상 분석 - 초등학교 2학년 학생 3명의 사례를 중심으로 -

Analysis of revision patterns in elementary students' writing

작문연구 | 10 | 2010 | 한국어와문학

초등학생의 글쓰기에서 고쳐쓰기 양상 분석 - 초등학교 2학년 학생 3명의 사례를 중심으로 -

Analysis of revision patterns in elementary students' writing

작문연구 | | 10 | 2010 | 한국어와문학

리터러시와 상상: 도스또옙스끼의 『악령』연구

Literacy and imagination: a study on the novel 『The Possessed』 of F. M. Dostoevsky

러시아어문학연구논집 | 36 | 2011 | 러시아어와문학

한국어능력시험(TOPIK) 고급형 문제지의 오류 분석

Error Analysis of the Test Paper for the Advanced Level in the Test of Proficiency in Korean.

언어과학연구 | 59 | 2011 | 언어학

번역에서 여성어는 존재하는가?

Women translators' language, does it exist?

통번역학연구 | 16 | 2 | 2012 | 통역번역학

법률글쓰기로서 케이스 브리프기법의 활용에 관한 연구

A Study on the Practical Use of Case Brief Method as Legal Writing

교양교육연구 | 6 | 3 | 2012 | 학제간연구

설득하는 글을 활용한 문해활동이 유아의 읽기와 쓰기능력에 미치는 효과: 신문 광고를 중심으로

A Study of the Effects of Literacy Activities with Persuasive Texts on Young Children's Reading and Writing

열린유아교육연구 | 15 | 3 | 2010 | 교육학

설득하는 글을 활용한 문해활동이 유아의 읽기와 쓰기능력에 미치는 효과: 신문 광고를 중심으로

A Study of the Effects of Literacy Activities with Persuasive Texts on Young Children's Reading and Writing

열린유아교육연구 | 15 | 3 | 2010 | 교육학

통번역 교육방식과 교양영어 교과과정

A Study on Interpretation and Translation Pedagogy in Liberal Arts Curriculum

통번역교육연구 | 8 | 1 | 2010 | 통역번역

통번역 교육방식과 교양영어 교과과정

A Study on Interpretation and Translation Pedagogy in Liberal Arts Curriculum

통번역교육연구 | 8 | 1 | 2010 | 통역번역

1950년대 여성잡지에 나타난 계몽과 수치심의 관계 고찰 - 잡지 「여원」을 중심으로

A Study on Relationship between shame and enlightenment which is shown on the women's magazine writing in the 1950' - with 「yeowon」

한국학연구 | 42 | 2012 | 기타인문학

연암 박지원의 생태 글쓰기와 그 양상-생태 글쓰기에 대한 시론(試論)-

Yeon-Am, Park Ji-Won's Ecology Writing and Its Aspect-An Essay of Ecological Writing-

고전문학과 교육 | 22 | 2011 | 인문학

논의가 강조된 일반화학실험이 예비교사의 글쓰기 능력 및 화학개념 이해에 미치는 효과

The Effects of Argumentation-based General Chemistry Laboratory on Preservice Science Teachers' Understanding of Chemistry Concepts and Writing

한국과학교육학회지 | 31 | 8 | 2011 | 교육학

문학/미디어 교육과 문학복합체 글쓰기

Literature/Media Education and Making Literature-Complex

문학교육학 | 35 | 2011 | 한국어와문학

글쓰기 교재의 표기․표현 내용 구성 방안 연구

A study on the construction of the notation and the expression in the writing texts

한말연구 | 27 | 2010 | 한국어와문학

글쓰기 교재의 표기․표현 내용 구성 방안 연구

A study on the construction of the notation and the expression in the writing texts

한말연구 | | 27 | 2010 | 한국어와문학

The Effects of Corpus-Based Language Instruction on Productive Vocabulary Knowledge

멀티미디어 언어교육 | 13 | 2 | 2010 | 영어와문학

The Effects of Corpus-Based Language Instruction on Productive Vocabulary Knowledge

멀티미디어 언어교육 | 13 | 2 | 2010 | 영어와문학

영상스토리텔링의 재미요소 분석-영화/드라마/애니메이션-

The Analysis of Fun Factors of Films, TV Dramas, and Animations

인문콘텐츠 | 18 | 2010 | 기타인문학

영상스토리텔링의 재미요소 분석-영화/드라마/애니메이션-

The Analysis of Fun Factors of Films, TV Dramas, and Animations

인문콘텐츠 | | 18 | 2010 | 기타인문학

영원회귀, 혹은 차이와 반복으로서의 역사 쓰기 -김연수의 『나는 유령작가입니다』에 나타난 역사 서사방식 고찰-

Die Ewige Widerkehr, or Historical Fiction Writing as Difference and Repetition - with a focus on the narrative methodology in The Ghost Writer written by Kim Yeon-su -

우리문학연구 | 31 | 2010 | 한국어와문학

영원회귀, 혹은 차이와 반복으로서의 역사 쓰기 -김연수의 『나는 유령작가입니다』에 나타난 역사 서사방식 고찰-

Die Ewige Widerkehr, or Historical Fiction Writing as Difference and Repetition - with a focus on the narrative methodology in The Ghost Writer written by Kim Yeon-su -

우리문학연구 | | 31 | 2010 | 한국어와문학

통번역 교육방식과 교양영어 교과과정

A Study on Interpretation and Translation Pedagogy in Liberal Arts Curriculum

통번역교육연구 | 8 | 1 | 2010 | 통역번역

통번역 교육방식과 교양영어 교과과정

A Study on Interpretation and Translation Pedagogy in Liberal Arts Curriculum

통번역교육연구 | 8 | 1 | 2010 | 통역번역

매체에 의한 어휘의미의 변용과 국어교육적 수용방안

A Study on the Word-Meaning Change according to the Mass Media and Acceptance way of Korean Education

한국언어문학 | 75 | 2010 | 한국어와문학

매체에 의한 어휘의미의 변용과 국어교육적 수용방안

A Study on the Word-Meaning Change according to the Mass Media and Acceptance way of Korean Education

한국언어문학 | | 75 | 2010 | 한국어와문학

근대 대중지의 ‘역사’ 수용 방식과 글쓰기 전략 - 『별건곤』을 중심으로

The Pattern of Embracing ‘History’ and the Writing Strategies of Modern Popular Magazines

한국문학논총 | 56 | 2010 | 한국어와문학

근대 대중지의 ‘역사’ 수용 방식과 글쓰기 전략 - 『별건곤』을 중심으로

The Pattern of Embracing ‘History’ and the Writing Strategies of Modern Popular Magazines

한국문학논총 | | 56 | 2010 | 한국어와문학

숙의적(deliberative) 인터넷 토론 모델의 검증: 비판적 읽기와 수렴적 쓰기를 중심으로

An Analysis of Deliberative Internet Discussion Model: Focus on Critical Reading and Convergent Writing

사이버커뮤니케이션학보 | 29 | 1 | 2012 | 사회과학일반

대학수학능력 외국어시험 대안으로서 NEAT에 대한 인식: 사례연구 중심으로

The Perception of Teachers and Students on the NEAT as an Alternative English Test to the Current Scholastic One: A Case Study

외국어교육연구 | 26 | 2 | 2012 | 외국어교육학

Writing and Identity

영어영문학연구 | 36 | 3 | 2010 | 영어와문학

Writing and Identity

영어영문학연구 | 36 | 3 | 2010 | 영어와문학

아랍소설과 꾸란의 상호텍스트성 연구 -『Bab ’al-Safīnah』와 『’Awlād Ḥāratinā』를 중심으로

A Study on Intertextuality of Arabic Novel and the Quran; Focused on the Novel『Bab ’al-Safīnah』 and 『’Awlād Ḥāratinā』

아랍어와 아랍문학 | 15 | 1 | 2011 | 기타동양어문학

신라시대 불교금석문에 나타난 변체한문의 성격과 그 의미

Characteristics of the Texts Written in Chinese Characters in Epigraphs in the Silla Period and their Implications

불교학연구 | 32 | 2012 | 불교학

미디어글의 수사학적 설득구조 - 신문기사를 중심으로

The rhetorical persuasive Structure of Media Writing

수사학 | 16 | 2012 | 기타인문학

한국어능력시험(TOPIK) 고급형 문제지의 오류 분석

Error Analysis of the Test Paper for the Advanced Level in the Test of Proficiency in Korean.

언어과학연구 | 59 | 2011 | 언어학

설득하는 글을 활용한 문해활동이 유아의 읽기와 쓰기능력에 미치는 효과: 신문 광고를 중심으로

A Study of the Effects of Literacy Activities with Persuasive Texts on Young Children's Reading and Writing

열린유아교육연구 | 15 | 3 | 2010 | 교육학

설득하는 글을 활용한 문해활동이 유아의 읽기와 쓰기능력에 미치는 효과: 신문 광고를 중심으로

A Study of the Effects of Literacy Activities with Persuasive Texts on Young Children's Reading and Writing

열린유아교육연구 | 15 | 3 | 2010 | 교육학

초등학생의 글쓰기에서 고쳐쓰기 양상 분석 - 초등학교 2학년 학생 3명의 사례를 중심으로 -

Analysis of revision patterns in elementary students' writing

작문연구 | 10 | 2010 | 한국어와문학

초등학생의 글쓰기에서 고쳐쓰기 양상 분석 - 초등학교 2학년 학생 3명의 사례를 중심으로 -

Analysis of revision patterns in elementary students' writing

작문연구 | | 10 | 2010 | 한국어와문학

이주민 여성들이 잘못 쓰는 조사와 어미

A study on the postposition․ending errors of women immigrants

새국어교육 | 84 | 2010 | 국어교육

이주민 여성들이 잘못 쓰는 조사와 어미

A study on the postposition․ending errors of women immigrants

새국어교육 | | 84 | 2010 | 국어교육

읽기장애 아동의 효과적인 읽기 이해 전략에 대한 비교 연구

A Comparative Study on the Effective Reading Comprehension Strategy in Children with Reading Disabilities: Retelling and Writing

발달장애연구 | 16 | 3 | 2012 | 특수교육

이하윤의 번역과 시 창작의 상관성 연구

A Study on the Relationship between YI Ha-yoon’s Translations and Poetry Writing

한국학연구 | 39 | 2011 | 기타인문학

기본 교육과정 국어과 쓰기 영역의 교과서 구현 양상 연구

A Study on Aspects of Specification the Writing Section Constituents of the Basic Curriculum for Special Education Reflected in a Korean Language Textbook

특수교육학연구 | 46 | 4 | 2012 | 교육학

학습부진아동의 문식성 연구

A Study on the literacy of underachievers

특수아동교육연구 | 14 | 2 | 2012 | 교육학

학습부진아동의 문식성 연구

A Study on the literacy of underachievers

특수아동교육연구 | 14 | 2 | 2012 | 교육학

읽기-말[토론]하기-쓰기 능력 향상을 위한 홀리스틱 접근

A Holistic Approach to Improving the Reading, Speaking, and Writing Skills of Pre-School Education Majors

홀리스틱융합교육연구 | 15 | 1 | 2011 | 교육철학/사상

영화를 통해 본 ‘쓰기’의 의미 ―영화 <시>를 중심으로

The Meaning of ‘Writing’ in a Film-A Focus on the Film Poetry

한국민족문화 | 38 | 2010 | 기타인문학

영화를 통해 본 ‘쓰기’의 의미 ―영화 <시>를 중심으로

The Meaning of ‘Writing’ in a Film-A Focus on the Film Poetry

한국민족문화 | | 38 | 2010 | 기타인문학

고전시가 쓰기 교육 연구 (2) - 소악부 소재 한역(漢譯) 고전시가의 재구(再構)를 중심으로 -

The Study on Writing a Classical Poem (2)

국어교육 | 132 | 2010 | 한국어와문학

고전시가 쓰기 교육 연구 (2) - 소악부 소재 한역(漢譯) 고전시가의 재구(再構)를 중심으로 -

The Study on Writing a Classical Poem (2)

국어교육 | | 132 | 2010 | 한국어와문학

융의 분석심리학을 통해 본 허조그의 글쓰기 전략

Herzog’s Writing Strategy Seen from Jung’s Analytical Psychology

미국소설 | 18 | 3 | 2011 | 영어와문학

Preliminary Report on How Videoconferencing is Used for Korean EFL Learners

영상영어교육(STEM Journal) | 13 | 1 | 2012 | 영어와문학

대학교 교양영어 학습에서 딕토글로스(Dictogloss)의 효과에 관한 연구

A Study on the Effects of Dictogloss in University English Classes.

영어영문학연구 | 38 | 2 | 2012 | 영어와문학

『論語』를 통해 본 전통적 말하기와 글쓰기 - 『戰國策』과의 비교를 중심으로-

A Study on the Traditional Speaking and Writing of {The Discourses of Confucius (論語)}

동양고전연구 | 38 | 2010 | 기타인문학

『論語』를 통해 본 전통적 말하기와 글쓰기 - 『戰國策』과의 비교를 중심으로-

A Study on the Traditional Speaking and Writing of {The Discourses of Confucius (論語)}

동양고전연구 | | 38 | 2010 | 기타인문학

눈을 감고 (왼)손으로 쓰다: 마가렛 앳우드의『눈먼 암살자』

Blind Eyes, Writing (Left) Hands: Margaret Atwood’s The Blind Assassin

새한영어영문학 | 53 | 4 | 2011 | 영어와문학

고전시가 쓰기 교육 연구 (2) - 소악부 소재 한역(漢譯) 고전시가의 재구(再構)를 중심으로 -

The Study on Writing a Classical Poem (2)

국어교육 | 132 | 2010 | 한국어와문학

고전시가 쓰기 교육 연구 (2) - 소악부 소재 한역(漢譯) 고전시가의 재구(再構)를 중심으로 -

The Study on Writing a Classical Poem (2)

국어교육 | | 132 | 2010 | 한국어와문학

교육사의 관점에서 본 근대 초기 문학사 연구 서설

A Study on the Modern Korean Literature in Terms of the History of Education

고전문학과 교육 | 20 | 2010 | 인문학

교육사의 관점에서 본 근대 초기 문학사 연구 서설

A Study on the Modern Korean Literature in Terms of the History of Education

고전문학과 교육 | | 20 | 2010 | 인문학

읽기-말[토론]하기-쓰기 능력 향상을 위한 홀리스틱 접근

A Holistic Approach to Improving the Reading, Speaking, and Writing Skills of Pre-School Education Majors

홀리스틱융합교육연구 | 15 | 1 | 2011 | 교육철학/사상

기본 교육과정 국어과 쓰기 영역의 교과서 구현 양상 연구

A Study on Aspects of Specification the Writing Section Constituents of the Basic Curriculum for Special Education Reflected in a Korean Language Textbook

특수교육학연구 | 46 | 4 | 2012 | 교육학

온라인 게시판 토론에서 읽기, 쓰기, 그리고 의견 다양성의 효과

Effects of Reading, Writing, and Opinion Diversity in Online Discussion

한국언론학보 | 54 | 2 | 2010 | 신문방송학

온라인 게시판 토론에서 읽기, 쓰기, 그리고 의견 다양성의 효과

Effects of Reading, Writing, and Opinion Diversity in Online Discussion

한국언론학보 | 54 | 2 | 2010 | 신문방송학

읽기장애 아동의 효과적인 읽기 이해 전략에 대한 비교 연구

A Comparative Study on the Effective Reading Comprehension Strategy in Children with Reading Disabilities: Retelling and Writing

발달장애연구 | 16 | 3 | 2012 | 특수교육

동양고전을 활용한 대학 글쓰기 수업 사례 연구 - 『莊子』 <齊物論>을 중심으로

The case study for university writing class through the classics of Orient - Focusing on in the book of 『Zhuangzi』

동양고전연구 | 48 | 2012 | 기타인문학

글쓰기의 은유로서의 「마담 에드와르다」

Madame Edwarda as a Metaphor for the Act of Writing

외국문학연구 | 37 | 2010 | 문학

글쓰기의 은유로서의 「마담 에드와르다」

Madame Edwarda as a Metaphor for the Act of Writing

외국문학연구 | | 37 | 2010 | 문학

한국전쟁의 기억과 글쓰기 - 거제도 포로수용소 체험을 중심으로 -

Memories and Writing of Korean War - Focusing on Experiences in Kojedo prisoner of War Camp -

작문연구 | 12 | 2011 | 한국어와문학

한국어 학습자의 조사와 어미 오류 양상 - 중국인 유학생의 작문을 중심으로

A Study on the Aspects of Errors in Korean Learners’ Postposition and Ending Use

새국어교육 | 90 | 2012 | 국어교육

구전이야기 ‘다시쓰기(Re-Writing)’를 활용한 자기탐색 글쓰기 교육

The Study on a Educational Application of Re-writing an Oral Narratives for a Writing of Self-Examination

구비문학연구 | 34 | 2012 | 한국어와문학

말하기․글쓰기의 통합적 커뮤니케이션 교육 - 인터뷰를 활용한 대학 수업 모형 연구

A Study on the Integration of Speaking and Writing in the Communication Education: Focused on Developing a Teaching Model by Using Interview in University Classes

한국문학이론과 비평 | 16 | 2 | 2012 | 한국어와문학

전장의 기억과 학병의 감수성

Memory of Battlefield and Sensitivity of Student Soldiers

우리어문연구 | 40 | 2011 | 한국어와문학

한국적 근대와 성찰의 난경(難境) —최인훈의 『크리스마스 캐럴』 연구

Korean form of Modernity and Uneasiness of Reflection —On In-hoon Choi's A Christmas Carol

반교어문연구 | 29 | 2010 | 한국어와문학

한국적 근대와 성찰의 난경(難境) —최인훈의 『크리스마스 캐럴』 연구

Korean form of Modernity and Uneasiness of Reflection —On In-hoon Choi's A Christmas Carol

반교어문연구 | | 29 | 2010 | 한국어와문학

멘토링을 통한 대학생 글쓰기 지도 사례연구

A writing instruction case study of university students through mentoring

작문연구 | 11 | 2010 | 한국어와문학

멘토링을 통한 대학생 글쓰기 지도 사례연구

A writing instruction case study of university students through mentoring

작문연구 | | 11 | 2010 | 한국어와문학

인터넷 백과사전 <위키백과> 문서의 텍스트성

Textuality of Wikipedia Documents

텍스트언어학 | 30 | 2011 | 언어학

哀祭類의 갈래 성격과 글쓰기 특성

Nature for classification and writing toward Elegy for praising the dead

동방한문학 | 48 | 2011 | 한국어와문학

뮤직비디오를 활용한 창의적 글쓰기 학습이 한국어 쓰기 능력 향상에 미치는 효과

The Effect of Creative Writing Learning Using A Music Video on Improvement of Korean Written Skills

한국언어문학 | 82 | 2012 | 한국어와문학

문해교육에서 ‘문해됨’의 의미 -문해학습자의 정체성을 중심으로-

A Study on the Meaning of ‘Being Literate’ in Adult Literacy Education

평생교육학연구 | 17 | 3 | 2011 | 교육학

대학 글쓰기 교육에서 창의성 향상을 위한 한 방향: 쓰기 전 활동인 고정관념 깨뜨리기 수업 모형을 중심으로

A direction for improving creativity in teaching university writing: focused on breaking stereotypes in pre-writing

비평문학 | 45 | 2012 | 한국어와문학

루쉰의 ?아침 꽃 저녁에 줍다(朝花夕拾)?해석에 관하여 - 세계관과 창작의 문제를 중심으로

A Study on the Luxun’s Reminiscences - Focus on World View and Writing

중국현대문학 | 60 | 2012 | 중국어와문학

田村俊子『木乃伊の口紅』に関する一考察

A study on "Lipstick of the mummy" by Toshiko Tamura

일본근대학연구 | 35 | 2012 | 일본문화학

‘팬픽’(fanfic)과 글쓰기 문화: 뉴미디어 시대의 글쓰기에 관한 문화생태학적 고찰

‘Fanfic’ and Writing Culture: Cultural Ecology on the Writing in the New Media Era

비교한국학 Comparative Korean Studies | 18 | 2 | 2010 | 기타인문학

‘팬픽’(fanfic)과 글쓰기 문화: 뉴미디어 시대의 글쓰기에 관한 문화생태학적 고찰

‘Fanfic’ and Writing Culture: Cultural Ecology on the Writing in the New Media Era

비교한국학 Comparative Korean Studies | 18 | 2 | 2010 | 기타인문학

Literate Identities among Korean Students Learning English in the USA

영어교육 | 65 | 4 | 2010 | 영어와문학

Literate Identities among Korean Students Learning English in the USA

영어교육 | 65 | 4 | 2010 | 영어와문학

중국어 독해, 작문 통합교수법 시론 - 바꿔 쓰기(paraphrasing)를 중심으로

The ways and types of integrating reading and writing in Chinese teaching

한중언어문화연구 | 23 | 2010 | 중국어와문학

중국어 독해, 작문 통합교수법 시론 - 바꿔 쓰기(paraphrasing)를 중심으로

The ways and types of integrating reading and writing in Chinese teaching

한중언어문화연구 | | 23 | 2010 | 중국어와문학

데리다의 글쓰기와 들뢰즈의 사건: 구조주의 수용의 두 양상

Derrida's Archi-writing and Deleuze's Event: Two Ways of Post-structuralist Philosophy of Language

기호학 연구 | 29 | 2011 | 언어학

이상(李箱)의 글쓰기와 정사(double suicide)

Lee Sang's Writing and Double Suicide

겨레어문학 | 44 | 2010 | 한국어와문학

이상(李箱)의 글쓰기와 정사(double suicide)

Lee Sang's Writing and Double Suicide

겨레어문학 | | 44 | 2010 | 한국어와문학

‘읽기·토론·쓰기’ 통합 교육의 효율성 제고 - 『명저읽기와 글쓰기』 강좌를 통해서 -

The Plans of Heightening Efficiency of Integrative Education of ‘Reading·Discussion·Writing’

한민족어문학(구 영남어문학) | 59 | 2011 | 한국어와문학

香港南亞裔學生學習寫字的困難

Difficulties Hong Kong South Asian Students Encountered When Learning to Write Chinese Characters

漢字漢文敎育 | 1 | 26 | 2011 | 한문교육

峿堂 李象秀의 『史記』 評述에 대하여

The critical assessment on the Records of the Great Historian of Lee Sang-Soo(李象秀)

동양한문학연구 | 31 | 31 | 2010 | 한국어와문학

峿堂 李象秀의 『史記』 評述에 대하여

The critical assessment on the Records of the Great Historian of Lee Sang-Soo(李象秀)

동양한문학연구 | 31 | 31 | 2010 | 한국어와문학

역사동화를 활용한 문학교육 방법과 실천 활동-『동화 토지』를 중심으로 -

Literary Education Methods and Practical Activities using the Fairy Tale of History - Focusing on the『Fairy tale, Toji (Land)』-

교육연구 | 47 | 2010 | 교과교육학

역사동화를 활용한 문학교육 방법과 실천 활동-『동화 토지』를 중심으로 -

Literary Education Methods and Practical Activities using the Fairy Tale of History - Focusing on the『Fairy tale, Toji (Land)』-

교육연구 | 47 | | 2010 | 교과교육학

글쓰기의 관점에서 본 ‘읽기․쓰기 통합 교육’의 실제와 향방 - 영남대 사례를 중심으로 -

The Reality and Course of ‘Integrated Reading․Writing Education' Seen from the View Point of Writing - Focusing on Cases of Yeungnam University -

인문연구 | 60 | 2010 | 기타인문학

글쓰기의 관점에서 본 ‘읽기․쓰기 통합 교육’의 실제와 향방 - 영남대 사례를 중심으로 -

The Reality and Course of ‘Integrated Reading․Writing Education' Seen from the View Point of Writing - Focusing on Cases of Yeungnam University -

인문연구 | | 60 | 2010 | 기타인문학

아쿠타가와 류노스케(芥川龍之介)의 문예의 <내용과 형식>론 -「문예일반론(文藝一般論)」과 「이른 봄(早春)」을 중심으로-

芥川龍之介の文藝の<内容と形式>論 -「文藝一般論」と「早春」を中心に - The ‘Content and Form Theory’ of Akutagawa Ryunoske's Literature Arts -Focused on the The General Theory of Literature Arts and Early Spring-

日本學硏究 | 33 | 2011 | 일본어와문학

한국어 표현 교육 연구

A Study on Productive Skills in Teaching Korean as an L2

이중언어학 | 47 | 2011 | 언어학

무용에서 철학적 글쓰기의 즐거움

The pleasure of philosophical writing in dance

움직임의 철학 : 한국체육철학회지 | 18 | 4 | 2010 | 체육

무용에서 철학적 글쓰기의 즐거움

The pleasure of philosophical writing in dance

움직임의 철학 : 한국체육철학회지 | 18 | 4 | 2010 | 체육

전략적 “불가시성” 재조명: 랠프 엘리슨의 『보이지 않는 인간』

A Re-examination of Strategic ‘Invisibility’ through the Writing in Ralph Ellison’s Invisible Man

신영어영문학 | 46 | 2010 | 영어와문학

전략적 “불가시성” 재조명: 랠프 엘리슨의 『보이지 않는 인간』

A Re-examination of Strategic ‘Invisibility’ through the Writing in Ralph Ellison’s Invisible Man

신영어영문학 | | 46 | 2010 | 영어와문학

설 양식을 활용한 유추적 글쓰기 교육의 구도

A Design for Teaching Analogical Writing Based on Traditional Writing Style ‘Seol’

고전문학과 교육 | 23 | 2012 | 인문학

영화 <일 포스티노>와 <시>에 나타난 ‘글쓰기’의 의미

The Meaning of ‘Writing’ in Il Postino and Poetry

문학과 영상 | 12 | 3 | 2011 | 영상문학

Comparison between the Effects of SCMC and SCMC with Peer Feedback on EFL Writing

멀티미디어 언어교육 | 13 | 2 | 2010 | 영어와문학

Comparison between the Effects of SCMC and SCMC with Peer Feedback on EFL Writing

멀티미디어 언어교육 | 13 | 2 | 2010 | 영어와문학

탐구적 과학 글쓰기 활동에서 학생들의 반성적 사고와 읽기틀의 관계에 대한 고찰

Examining the Relation Between Students' Reflective Thinking and the Reading Framework in the Science Writing Heuristic (SWH) Approach

한국과학교육학회지 | 32 | 1 | 2012 | 교육학

漢文敎育에 있어서 敎科書 內容 選定의 妥當性 考察

Study for The Validity of Chinese Character Education Contents Selection -as a reference for writing and editing the textbook

漢字漢文敎育 | 1 | 26 | 2011 | 한문교육

절대적 보편과 형상에 대한 신념 -김억의 언어 인식과 시학-

絶対的普遍性とその形象への信念: 金億の言語認識と詩学

현대문학의 연구 | 45 | 2011 | 한국어와문학

Language Learning through Autobiographical Writing: Additional Possibilities in Undergraduate Interpreter and Translator Education

통번역교육연구 | 9 | 1 | 2011 | 통역번역

고통과 상상력 그리고 글쓰기: 도스토예프스키의『지하로부터의 수기』를 중심으로

Suffering, Imagination and Writing: A Study on Dostoevsky’s Notes from Underground

슬라브학보 | 27 | 3 | 2012 | 러시아어와문학

탐구적 과학 글쓰기 활동에서 학생들의 반성적 사고와 읽기틀의 관계에 대한 고찰

Examining the Relation Between Students' Reflective Thinking and the Reading Framework in the Science Writing Heuristic (SWH) Approach

한국과학교육학회지 | 32 | 1 | 2012 | 교육학

블로그의 자기-기술에서 나타나는 ‘자기-감시’에 관한 해석 - 글쓰기를 중심으로 -

Interpretation on 'self-surveillance' represented in self-depiction of Blog - Focusing on writing activity

커뮤니케이션디자인학연구 | 35 | 2011 | 정보디자인

정보그림책 혹은 이야기그림책을 활용한 문학프로그램이 유아의 쓰기능력과 사회적 유능감에 미치는 영향

The Effects of the Literature Program using Information Picture Book or Narrative Picture Book Activities on Preschoolers' Writing Ability and Social Competence

한국영유아보육학 | 67 | 2011 | 사회복지학

논술영재의 개념과 특성에 대한 연구

The study on the concepts & characteristics of Writing gifted students

청소년학연구 | 17 | 5 | 2010 | 기타사회과학

논술영재의 개념과 특성에 대한 연구

The study on the concepts & characteristics of Writing gifted students

청소년학연구 | 17 | 5 | 2010 | 기타사회과학

글쓰기 용서치료가 대인외상경험자의 심리적 적응에 미치는 효과

Effects of Forgiveness Therapy Through Writing on the Psychological Adjustment of Sufferers of Interpersonal Trauma

Korean Journal of Clinical Psychology | 29 | 1 | 2010 | 심리과학

글쓰기 용서치료가 대인외상경험자의 심리적 적응에 미치는 효과

Effects of Forgiveness Therapy Through Writing on the Psychological Adjustment of Sufferers of Interpersonal Trauma

Korean Journal of Clinical Psychology | 29 | 1 | 2010 | 심리과학

‘읽기·토론·쓰기’ 통합 교육의 효율성 제고 - 『명저읽기와 글쓰기』 강좌를 통해서 -

The Plans of Heightening Efficiency of Integrative Education of ‘Reading·Discussion·Writing’

한민족어문학(구 영남어문학) | 59 | 2011 | 한국어와문학

한국어 표현 교육 연구

A Study on Productive Skills in Teaching Korean as an L2

이중언어학 | 47 | 2011 | 언어학

CMC 활용 글쓰기 환경과 면대면 글쓰기 환경에서의 동료 피드백 비교

A Comparison of Peer Feedback in CMC and FFC Contexts

멀티미디어 언어교육 | 15 | 1 | 2012 | 영어와문학

<회색인>에 나타난 '혁명'과 '글쓰기'

A Study on 'Revolution' and 'Writing' in 『The Grey Man』

비평문학 | 35 | 2010 | 한국어와문학

<회색인>에 나타난 '혁명'과 '글쓰기'

A Study on 'Revolution' and 'Writing' in 『The Grey Man』

비평문학 | | 35 | 2010 | 한국어와문학

중국인 유학생의 한국어 글쓰기에 나타난 오류 유형

Analysis on Error Types in the Korean Writings of Chinese Foreign Student

언어학 연구 | 24 | 2012 | 기타언어학

이상(李箱)의 「街外街傳」과 글쓰기에 관한 의식 연구

A Study about Yi Sang's the Story of a Street out of a Street[街外街傳] and his Consciousness of Writing

비평문학 | 42 | 2011 | 한국어와문학

Communication électronique et écriture électronique

Electronic Communication and Electronic Writing

에피스테메 | 5 | 2011 | 기타인문학

외국인 학부 유학생의 서술식 시험 답안 작성의 문제점 연구

Study of Problems Found in Written Exam Answers by Non-Korean Students

언어연구 | 27 | 3 | 2010 | 언어학

외국인 학부 유학생의 서술식 시험 답안 작성의 문제점 연구

Study of Problems Found in Written Exam Answers by Non-Korean Students

언어연구 | 27 | 3 | 2010 | 언어학

자기주도적 쓰기 기술 및 전략 연구- 한국어 학문 목적 학습자를 대상으로-

Study on Self-Directed Writing Skills and Strategies for KAP Students.

한국어학 | 48 | 2010 | 한국어와문학

자기주도적 쓰기 기술 및 전략 연구- 한국어 학문 목적 학습자를 대상으로-

Study on Self-Directed Writing Skills and Strategies for KAP Students.

한국어학 | 48 | | 2010 | 한국어와문학

한국 매체 문화사의 구상

Prolegomena to the Cultural History of Intermediality in Korea

기호학 연구 | 27 | 2010 | 언어학

한국 매체 문화사의 구상

Prolegomena to the Cultural History of Intermediality in Korea

기호학 연구 | 27 | | 2010 | 언어학

스토리텔링을 적용한 자기소개 연구

A study on self-introduction using storytelling

작문연구 | 13 | 2011 | 한국어와문학

작문사(作文史)적인 관점에서 본 근대 초기 작문 교재 연구

A study of the early modern writing text-book in perspective writing history

한국언어문학 | 79 | 2011 | 한국어와문학

2007년 개정 국어과 교육과정의 쓰기 영역의 문제점과 개선 방향

The study on the subsections and criticizing of 2000 korean national curriculum -focused on the writing area-

작문연구 | 13 | 2011 | 한국어와문학

대학 교양 수업의 비평문 쓰기 교육 연구 - 내용 생성 전략을 중심으로 -

The study on writing a critique in the liberal arts

작문연구 | 12 | 2011 | 한국어와문학

창의력 개발을 위한 글쓰기 교수 모형 연구 -콘텐츠를 활용한 내용생성하기 전략을 중심으로

A Study on the Creativity Enhancement Through Writing Education -Focusing on the content creation strategy for utilizing the Cultural Content

한국문예창작 | 10 | 3 | 2011 | 문학

김연수 소설에 나타나는 소통의 욕망과 글쓰기의 윤리

The Desire of Communication and the Ethics of Writing on Kim, Yeon-su's Novel

현대문학이론연구 | 41 | 2010 | 문학이론

김연수 소설에 나타나는 소통의 욕망과 글쓰기의 윤리

The Desire of Communication and the Ethics of Writing on Kim, Yeon-su's Novel

현대문학이론연구 | | 41 | 2010 | 문학이론

1920년대 미적 근대성과 에크리튀르 '키스'

A Study on an Aesthetic Modernity & Ecriture ‘Kiss’ in 1920's Korean Poems

현대문학이론연구 | 40 | 2010 | 문학이론

1920년대 미적 근대성과 에크리튀르 '키스'

A Study on an Aesthetic Modernity & Ecriture ‘Kiss’ in 1920's Korean Poems

현대문학이론연구 | | 40 | 2010 | 문학이론

短文爲主의 말하기와 쓰기 同時敎授法에 對한 小考

Consider a same time teaching method in the beginner's chinese class of five province(speaking, hearing, composition, reading and grammar)

수사학 | 14 | 2011 | 기타인문학

읽기의 시학: 가독성에서 난독성으로 ― 시적 현재의 형성과 변이를 중심으로

Reading poetics: from Readability to Desultory reading ― To centered formation and transformation of poetic-present

한국시학연구 | 34 | 2012 | 한국어와문학

An Analysis of Korean and American Presidential Addresses: Focusing on Punctuation and Transition

영어어문교육 | 17 | 2 | 2011 | 영어와문학

대학생의 자기소개서 쓰기의 특징과 지도 방안

Writing Features and Teaching plan of Self-introduction of College Students

교양교육연구 | 6 | 3 | 2012 | 학제간연구

이양하(李敭河)의 글쓰기 환경 연구 - 교육체험과 세계관을 중심으로 -

A Study on Yi, Yang-ha’s circumstances of writing - Focused on his education experience and world view -

작문연구 | 10 | 2010 | 한국어와문학

이양하(李敭河)의 글쓰기 환경 연구 - 교육체험과 세계관을 중심으로 -

A Study on Yi, Yang-ha’s circumstances of writing - Focused on his education experience and world view -

작문연구 | | 10 | 2010 | 한국어와문학

과학 영재의 세포 설명에 나타난 글쓰기 특성 분석

Analysis of Writing Characteristics of Scientifically Gifted Students by Explaining Cell

영재교육연구 | 22 | 1 | 2012 | 교육학

상실과 글쓰기: 엘리자베스 비숍의 「한 가지 기술」과 「마을에서」

Loss and Writing: Elizabeth Bishop’s “One Art” and “In the Village”

인문과학 | 95 | 2012 | 기타인문학

연암 박지원의 글쓰기 과정 考

The study of Yeon Am, Ji Won, Park’s writing process

온지논총 | 28 | 2011 | 기타인문학

감성적 글쓰기에서 ‘표현’의 문제

A study on a problem of ' expression‘ in a sensitive writing

열린정신 인문학 연구 | 11 | 2 | 2010 | 기타인문학

감성적 글쓰기에서 ‘표현’의 문제

A study on a problem of ' expression‘ in a sensitive writing

열린정신 인문학 연구 | 11 | 2 | 2010 | 기타인문학

인터뷰를 활용한 대학 글쓰기 교육

Composition Education in University by Using Interview

서강인문논총 | 29 | 2010 | 기타인문학

인터뷰를 활용한 대학 글쓰기 교육

Composition Education in University by Using Interview

서강인문논총 | | 29 | 2010 | 기타인문학

자기주도적 쓰기 기술 및 전략 연구- 한국어 학문 목적 학습자를 대상으로-

Study on Self-Directed Writing Skills and Strategies for KAP Students.

한국어학 | 48 | 2010 | 한국어와문학

자기주도적 쓰기 기술 및 전략 연구- 한국어 학문 목적 학습자를 대상으로-

Study on Self-Directed Writing Skills and Strategies for KAP Students.

한국어학 | 48 | | 2010 | 한국어와문학

장르의 작문 교육과정 실행 방안

A Method for Genre Instruction in Writing Curriculum

작문연구 | 14 | 2012 | 한국어와문학

청각장애 학생의 일기문에 나타난 쓰기 오류 분석

Error Analysis of Writing in Students with Hearing Impairment by Diary Analysis

특수아동교육연구 | 12 | 4 | 2010 | 교육학

청각장애 학생의 일기문에 나타난 쓰기 오류 분석

Error Analysis of Writing in Students with Hearing Impairment by Diary Analysis

특수아동교육연구 | 12 | 4 | 2010 | 교육학

소그룹 협동학습 활동이 초등학교 학생들의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향

The effects of teaching English through small group cooperative learning on elementary school students’ writing ability

영어교육연구 | 22 | 3 | 2010 | 영어와문학

소그룹 협동학습 활동이 초등학교 학생들의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향

The effects of teaching English through small group cooperative learning on elementary school students’ writing ability

영어교육연구 | 22 | 3 | 2010 | 영어와문학

자기개발을 위한 글쓰기의 효과적인 지도방안 - 대학교 1학년 학생을 위한

The Teaching Method of writing for self development - For freshman of University

한국사상과 문화 | 59 | 2011 | 한국어와문학

문자 형상성. 문자와 그림의 대립을 넘어서

Writingform ; Beyond the Opposition of Writing and Image

기초조형학연구 | 13 | 4 | 2012 | 예술일반

쓰기에 나타나는 자기중심성에 대한 교육적 이해

Understanding of Egocentrism in Writing Education

작문연구 | 13 | 2011 | 한국어와문학

작문사(作文史)적인 관점에서 본 근대 초기 작문 교재 연구

A study of the early modern writing text-book in perspective writing history

한국언어문학 | 79 | 2011 | 한국어와문학

뇌과학에 기반한 창의적 글쓰기와 문화콘텐츠기획 —창의적 발상의 문제를 중심으로—

Neuroscience for Creative Writing & Cultural-contents Planning

한국학연구 | 22 | 2010 | 기타인문학

뇌과학에 기반한 창의적 글쓰기와 문화콘텐츠기획 —창의적 발상의 문제를 중심으로—

Neuroscience for Creative Writing & Cultural-contents Planning

한국학연구 | | 22 | 2010 | 기타인문학

초등학교 2, 4, 6학년 아동의 설명담화 쓰기 비교

The Expository Writing Abilities of School-Aged Children

Communication Sciences and Disorders | 15 | 3 | 2010 | 교육학

초등학교 2, 4, 6학년 아동의 설명담화 쓰기 비교

The Expository Writing Abilities of School-Aged Children

Communication Sciences and Disorders | 15 | 3 | 2010 | 교육학

읽기부진 아동의 문법형태소 사용력

Grammatical Morphemes of School-aged Korean Children with or without Poor Reading

언어치료연구 | 21 | 1 | 2012 | 교육학

조선왕조실록에 나타난 ‘文字’의 의미

The Meanings of Munja(文字) in the Chosŏn Dynasty Annals

동방학지 | 158 | 2012 | 기타인문학

고등학교 국사 교과의 영화활용 수업사례

A case of instruction with utilization of cinema in the Korean history curriculum of high school

교육연구 | 47 | 2010 | 교과교육학

고등학교 국사 교과의 영화활용 수업사례

A case of instruction with utilization of cinema in the Korean history curriculum of high school

교육연구 | 47 | | 2010 | 교과교육학

대학 글쓰기 교육에 대한 비판적 고찰

A Critical Study on Writing Education at the University

범한철학 | 62 | 3 | 2011 | 철학

철학 공부 방법: 읽기, 쓰기, 평가하기

On Reading, Writing and Evaluating Philosophy, and Taking Examination

철학논총 | 65 | 3 | 2011 | 철학

‘국어 규범’과 ‘글쓰기’

Korean Language standard rules and writing

작문연구 | 14 | 2012 | 한국어와문학

?桂苑筆耕集?의 문화사적 이해

Understanding Gyewonpilgyeongjip(?桂苑筆耕集?) from a Cultural Historical Perspective

진단학보 | 112 | 2011 | 역사학

소그룹 협동학습 활동이 초등학교 학생들의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향

The effects of teaching English through small group cooperative learning on elementary school students’ writing ability

영어교육연구 | 22 | 3 | 2010 | 영어와문학

소그룹 협동학습 활동이 초등학교 학생들의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향

The effects of teaching English through small group cooperative learning on elementary school students’ writing ability

영어교육연구 | 22 | 3 | 2010 | 영어와문학

Where All the Changes Come From: English Language Learners’ Perceptions of Feedback

현대영어교육 | 11 | 3 | 2010 | 영어교육

Where All the Changes Come From: English Language Learners’ Perceptions of Feedback

현대영어교육 | 11 | 3 | 2010 | 영어교육

읽기의 시학: 가독성에서 난독성으로 ― 시적 현재의 형성과 변이를 중심으로

Reading poetics: from Readability to Desultory reading ― To centered formation and transformation of poetic-present

한국시학연구 | 34 | 2012 | 한국어와문학

대학 글쓰기 교과의 변화와 독서교육 - 대구지역 대학 글쓰기 교과의 변화 양상을 중심으로 -

어문연구 | 66 | 2010 | 한국어와문학

대학 글쓰기 교과의 변화와 독서교육 - 대구지역 대학 글쓰기 교과의 변화 양상을 중심으로 -

어문연구 | 66 | | 2010 | 한국어와문학

피드백 유형이 성인 학습자의 영어 쓰기에 미치는 영향: 컨퍼런스와 문자 피드백의 비교

The effects of feedback types on adult EFL learners’ writing: A comparison between a conference and written feedback.

Foreign Languages Education | 19 | 3 | 2012 | 언어학

대학 교양 수업의 비평문 쓰기 교육 연구 - 내용 생성 전략을 중심으로 -

The study on writing a critique in the liberal arts

작문연구 | 12 | 2011 | 한국어와문학

조선후기 소품문을 통해 본 대학 글쓰기 교육의 방향

Direction of the university writing education through the new writing style (小品文) of late Joseon dynasty

동양고전연구 | 44 | 2011 | 기타인문학

<마장전(馬駔傳)>의 담화 구성 방식 연구 -박지원의 글쓰기 전략과 그 반성적 특질을 중심으로-

A Study on the Principle of Construction of Discourse in Majang-Jeon(馬駔傳, a Tale of Horse-Broker)

고소설연구 | 31 | 2011 | 한국어와문학

명사 수식 구문의 번역 글쓰기 문제

Problems at Translation Writing in reference to constructions modifying a noun

돈암어문학 | 24 | 2011 | 국문학사

대학생 글쓰기 지도에서 평가 준거의 설정과 활용 문제

The Setting and Using Problem of Evaluation Criteria in the College Writing Instruction

작문연구 | 13 | 2011 | 한국어와문학

쓰기 과제에 드러난 내용 요소 분석

Analysis of content elements within writing assignments

우리말교육현장연구 | 5 | 1 | 2011 | 국어교육

예체능계열의 실용 글쓰기 교육 방안 -가천대학교 음악대학을 중심으로

Educational Method for Practical Writing of Arts and Physical Education Course – Focused on Music college of Gachon University

우리어문연구 | 44 | 2012 | 한국어와문학

작문 활동에서 동료 피드백 의견의 유형별 타당도 연구

A Study of Peer Feedback Opinion Validity by Types in Writing

국어교육학연구 | 44 | 2012 | 한국어와문학

‘분석 독서’ 후 함께하는 글쓰기

A Study on the together writing after ‘Analysis Reading’

우리문학연구 | 31 | 2010 | 한국어와문학

‘분석 독서’ 후 함께하는 글쓰기

A Study on the together writing after ‘Analysis Reading’

우리문학연구 | | 31 | 2010 | 한국어와문학

쓰기 지도 방법의 차이가 중학생의 영어 쓰기능력 및 영어 쓰기에 대한 태도에 미치는 영향 분석

Analysis of applying different writing teaching types on writing competence & attitude toward English writing.

언어연구 | 28 | 1 | 2012 | 언어학

첨삭의 항목별 효용과 글쓰기 지도 전략

The Usefulness of Correcting Items and Strategy of Teaching Writings

우리말글 | 48 | 2010 | 한국어와문학

첨삭의 항목별 효용과 글쓰기 지도 전략

The Usefulness of Correcting Items and Strategy of Teaching Writings

우리말글 | 48 | | 2010 | 한국어와문학

작문의 언어학 (1) - ‘언어적 지식’에 근거한 첨삭 지도 방법론-

The Linguistics of Writing

작문연구 | 10 | 2010 | 한국어와문학

작문의 언어학 (1) - ‘언어적 지식’에 근거한 첨삭 지도 방법론-

The Linguistics of Writing

작문연구 | | 10 | 2010 | 한국어와문학

글쓰기 교재(문헌)에 나타나는 고전 수사학(Antike Rhetorik)의 흔적들

Ancient rhetorical traces in the today's writing materials

언어와언어학 | 48 | 2010 | 언어학

글쓰기 교재(문헌)에 나타나는 고전 수사학(Antike Rhetorik)의 흔적들

Ancient rhetorical traces in the today's writing materials

언어와언어학 | | 48 | 2010 | 언어학

영어교육에서 글쓰기 지도방안

언어연구 | 26 | 3 | 2010 | 언어학

영어교육에서 글쓰기 지도방안

언어연구 | 26 | 3 | 2010 | 언어학

자기 성찰적 글쓰기의 이론과 실제 - 경희대 ‘글쓰기 1’ 교재 『나를 위한 글쓰기』와 수업 사례를 중심으로

Theory and practice of self-introspective writing -as the center Kyung Hee Univ. ‘writing1’ textbook 『writing for me』and a case study

우리어문연구 | 43 | 2012 | 한국어와문학

영어 쓰기 학습에 있어 교사 피드백에 관한 인식과 학습동기의 연관성에 관한 연구

EFL Students’ Perceptions of Teacher Feedback on Writing in Relation to Their Motivation

언어과학 | 19 | 2 | 2012 | 언어학

이청준, <가수(假睡)>의 소설학

Philosophy of Fiction-writing of Cheongjoon Lee’s Short Fiction,

현대소설연구 | 48 | 2011 | 한국어와문학

설명적 텍스트 쓰기 양상 분석을 통한 쓰기 윤리 교육 내용 탐색

A Study on the Contents of ‘Writing Expository Text Ethically’ Instruction by Analysing Writing Process and Products

국어교육학연구 | 42 | 2011 | 한국어와문학

트라우마 극복으로서의 소설쓰기 - 서정인 소설의 죽음 의식을 중심으로

writing novels as a way of overcoming trauma - focused on the sense of death in the works of Seo, Jeong-in

한국문학이론과 비평 | 14 | 4 | 2010 | 한국어와문학

트라우마 극복으로서의 소설쓰기 - 서정인 소설의 죽음 의식을 중심으로

writing novels as a way of overcoming trauma - focused on the sense of death in the works of Seo, Jeong-in

한국문학이론과 비평 | 14 | 4 | 2010 | 한국어와문학

SNS에서의 글쓰기 커뮤니케이션 양상 변화에 따른 분절, 소외된 두뇌구조

A Study on the alienated and segmented brain structure under the current way of SNS communication

한국영상학회논문집 | 9 | 1 | 2011 | 예술일반

글쓰기의 관점에서 본 ‘읽기․쓰기 통합 교육’의 실제와 향방 - 영남대 사례를 중심으로 -

The Reality and Course of ‘Integrated Reading․Writing Education' Seen from the View Point of Writing - Focusing on Cases of Yeungnam University -

인문연구 | 60 | 2010 | 기타인문학

글쓰기의 관점에서 본 ‘읽기․쓰기 통합 교육’의 실제와 향방 - 영남대 사례를 중심으로 -

The Reality and Course of ‘Integrated Reading․Writing Education' Seen from the View Point of Writing - Focusing on Cases of Yeungnam University -

인문연구 | | 60 | 2010 | 기타인문학

2011 국어과 교육과정에 대한 비판적 검토 - 작문 영역의 발전적 위계화 방안을 중심으로

A Critical Survey on 2011 Korean Language Education Curriculum - Centered with method of developmental hierarchy on the territory of composition

새국어교육 | 89 | 2012 | 국어교육

중학교 1학년 과학 영재의 가설-연역적 탐구 실험 글쓰기 유형 분석

The Analysis of Writing Types on the Hypothetical Deductive Inquiry Experiment of the 7th Gifted in Science

영재교육연구 | 21 | 2 | 2011 | 교육학

쓰기 과제에 드러난 내용 요소 분석

Analysis of content elements within writing assignments

우리말교육현장연구 | 5 | 1 | 2011 | 국어교육

Old Technique, New Technologies
 Contemporary Fertilization Of Writing Functions

에피스테메 | 7 | 2012 | 기타인문학

조선후기 문풍의 변화와 이용휴의 글쓰기

Changes in Literary Trend During the Late Joseon and Lee Yong-hyu's Writing

동양고전연구 | 48 | 2012 | 기타인문학

문자의 시원과 본질에 대한 몇 가지 인식론적 성찰

Some epistemological remarks on the nature of writing

영상문화 | 17 | 2011 | 학제간연구

朝鮮後期 筆記의 特徵과 樣相 -豊山 洪氏 筆記類를 중심으로-

Characteristics and patterns of writings in the latter half of Joseon Dynasty -based upon Poongsan Mr. Hong-

漢文學報 | 22 | 2010 | 한문학

朝鮮後期 筆記의 特徵과 樣相 -豊山 洪氏 筆記類를 중심으로-

Characteristics and patterns of writings in the latter half of Joseon Dynasty -based upon Poongsan Mr. Hong-

漢文學報 | 22 | | 2010 | 한문학

글쓰기와 민주주의 교육

Writing and Education for Democracy

사회와 철학 | 21 | 2011 | 철학일반

피드백 유형이 성인 학습자의 영어 쓰기에 미치는 영향: 컨퍼런스와 문자 피드백의 비교

The effects of feedback types on adult EFL learners’ writing: A comparison between a conference and written feedback.

Foreign Languages Education | 19 | 3 | 2012 | 언어학

유치원 교실에서 이루어지는 만 4세 유아의 자발적 쓰기 양상 분석

An analysis on four-year-old children's spontaneous writing in the classroom

유아교육연구 | 32 | 4 | 2012 | 교육학

Writing Technologies and Hypertext Relay Writing: Fostering Collaborative Writing

멀티미디어 언어교육 | 15 | 2 | 2012 | 영어와문학

영어 말하기 전 쓰기 활동이 대학생의 말하기 수행에 미치는 영향

The effects of writing as a pre-speaking activity on the college students’ speaking performance

영어교육연구 | 22 | 3 | 2010 | 영어와문학

영어 말하기 전 쓰기 활동이 대학생의 말하기 수행에 미치는 영향

The effects of writing as a pre-speaking activity on the college students’ speaking performance

영어교육연구 | 22 | 3 | 2010 | 영어와문학

글쓰기에서 패러디의 학습효과에 대하여

On Learning Effect of Parody in Writing

교양교육연구 | 6 | 3 | 2012 | 학제간연구

2011 국어과 교육과정에 대한 비판적 검토 - 작문 영역의 발전적 위계화 방안을 중심으로

A Critical Survey on 2011 Korean Language Education Curriculum - Centered with method of developmental hierarchy on the territory of composition

새국어교육 | 89 | 2012 | 국어교육

문학적 감수성의 이면(裏面): 한국현대작가들의 글쓰기 경험에서 읽어본 ‘변형’의 치유력

The Invisible Side of Literary Susceptibilitie- The Healing Abilities of Transformation in Korean Contemporary Literature

인문과학연구 | 24 | 2010 | 기타인문학

문학적 감수성의 이면(裏面): 한국현대작가들의 글쓰기 경험에서 읽어본 ‘변형’의 치유력

The Invisible Side of Literary Susceptibilitie- The Healing Abilities of Transformation in Korean Contemporary Literature

인문과학연구 | | 24 | 2010 | 기타인문학

독서토론과 연계한 대학글쓰기 수업의 효과 -덕성여대의 사례를 중심으로-

The effectiveness of writing class along with ‘reading discussion’ -In the case of Duksung Women's University-

독서연구 | 26 | 2011 | 한국어와문학

유치원 교실에서 이루어지는 만 4세 유아의 자발적 쓰기 양상 분석

An analysis on four-year-old children's spontaneous writing in the classroom

유아교육연구 | 32 | 4 | 2012 | 교육학

문단 중심 고쳐쓰기 사례 연구

A Case Study of Revising in the Center of Paragraph

새국어교육 | 87 | 2011 | 국어교육