자기조절 학습

연구분야 : B120300 사회과학 > 교육학 > 교수이론/교육방법/교수법

클래스 : 교육활동

DOI : https://doi.org/10.22877/skku.udct.74205

STNet ID : 1002390

한자 : 自己調節學習
영어 : self-regulated learning

b01-02 교육활동

용어관계

관련용어

유형

관계명

관계속성

클래스명

용어명

B1:속

isKindOf (상위 유형)

 

 

학습 방법 [ 學習方法 ]

R1:개념적

resultsIn (산물/결과)

 

b01-01 행위/활동 행위/활동

자기통제 () [ 自己統制 ]

RT (관련어)

 

c01-02 기질/품질/형질/성향 기질/품질/형질/성향

성취 목표 지향성 () [ 成就目標志向性 ]

RT (관련어)

 

x03-05-01 원인/조건/요소 원인/조건/요소

자기결정성 동기 () [ 自起決定性動機 ]

RT (관련어)

 

d04-04 전략/전술 전략/전술

자기주도적 학습전략 () [ 自己主導的學習戰略 ]

RT (관련어)

 

d04-01 기법/방식 기법/방식

자기주도성 측정도구 () [ 自己主導性測定道具 ]

RT (관련어)

 

c01-02 기질/품질/형질/성향 기질/품질/형질/성향

자기주도성 [ 自己主導性 ]

RT (관련어)

 

a01-04-06 공동체 공동체

가상 학습 커뮤니티 [ 假想學習-- ]

RT (관련어)

 

b01-02 교육활동 교육활동
b01-02 교육활동 / d04-04 전략/전술 전략/전술

학습 전략 () [ 學習戰略 ]

RT (관련어)

 

c02-02 인식/의식 인식/의식

메타인지 () [ --認知 ]

RT (관련어)

 

d04-04 전략/전술 전략/전술

동기 조절 () [ 動機調節 ]

RT (관련어)

 

b01-02 교육활동 교육활동

성인 계속 교육 () [ 成人繼續敎育 ]

RT (관련어)

유사동의어

b01-02 교육활동 교육활동

자기주도 학습 () [ 自己主導學習 ]

R2:기능적

isAppliedTo (적용 대상)

 

d04-01 기법/방식 기법/방식

비실시간 원격강의 () [ 非實時間遠隔講義 ]

R3:시간적

succeedes (선행(시대,현상))

 

c02-02 인식/의식 인식/의식

과제가치 [ 課題價値 ]

CLT:참조용어

isPropertyOf (특성의 대상)

 

a01-02-02 인간(연령) 인간(연령)
a01-02-02 인간(연령) / a01-04-04 인간(사회계층) 인간(사회계층)

전환기 중학생 [ 轉換期中學生 ]

청소년대상 학습상담 멘토링 프로그램 개발 및 효과

The Development and Effects of the Learning Counseling Mentoring Program for Adolescents

청소년상담연구 | 18 | 1 | 2010 | 상담심리/심리치료

청소년대상 학습상담 멘토링 프로그램 개발 및 효과

The Development and Effects of the Learning Counseling Mentoring Program for Adolescents

청소년상담연구 | 18 | 1 | 2010 | 상담심리/심리치료

과학영재의 미래목표, 성취목표지향성과 자기조절학습과의 관계

The Relationship Analysis between Future Goal, Achievement Goal-Orientation and Self-Regulated Learning of the Science Gifted Students

영재와 영재교육 | 11 | 1 | 2012 | 영재교육

초등학교 영재와 일반아동의 가정환경과 자기조절학습의 관계 비교

The difference of Home Environment and Self-Regulated Learning between gifted students and general students in elementary school

영재와 영재교육 | 10 | 2 | 2011 | 영재교육

스마트 러닝 활성화를 위한 자기주도 학습 전략 연구

A Study on strategies of Self-directed Learning to Promote Smart Learning

평생학습사회 | 8 | 1 | 2012 | 교육학

부모의 학업지원이 지능에 대한 변화신념과 성취목표지향성을 매개로 자기조절학습에 미치는 영향 관계 구조 모형 검증

The Effect of Parents' academic involvement on self-regulated learning through implicit theories of intelligence and goal orientation.

청소년학연구 | 17 | 10 | 2010 | 기타사회과학

부모의 학업지원이 지능에 대한 변화신념과 성취목표지향성을 매개로 자기조절학습에 미치는 영향 관계 구조 모형 검증

The Effect of Parents' academic involvement on self-regulated learning through implicit theories of intelligence and goal orientation.

청소년학연구 | 17 | 10 | 2010 | 기타사회과학

학급단위 자기조절학습 프로그램이 전환기 중학생의 시험불안 감소에 미치는 효과

The effect of a classroom-based self-regulated learning program on reduction of test anxiety of middle school 1st graders

교육학연구 | 50 | 3 | 2012 | 교육학

부모양육태도, 학업적 자기효능감, 성취목표지향성이 자기조절학습에 미치는 영향

Impact of Parenting Attitude, Academic Self-Efficacy and Achievement-Goal Orientation on Self-Regulated Learning

상담학연구 | 11 | 3 | 2010 | 교육학

부모양육태도, 학업적 자기효능감, 성취목표지향성이 자기조절학습에 미치는 영향

Impact of Parenting Attitude, Academic Self-Efficacy and Achievement-Goal Orientation on Self-Regulated Learning

상담학연구 | 11 | 3 | 2010 | 교육학

성취목표지향 프로파일에 따른 자기조절학습과 학업성취의 차이분석

The Differences in Self-regulated Learning and Academic Achievement according to Achievement Goal Profiles

교육연구논총 | 32 | 1 | 2011 | 교육사회학

가정환경과 자기조절학습의 관계

The Relationship between Home Environment and Self-Regulated Learning: The Case of Middle-School Students in South Korea

아시아교육연구 | 11 | 2 | 2010 | 교육학

가정환경과 자기조절학습의 관계

The Relationship between Home Environment and Self-Regulated Learning: The Case of Middle-School Students in South Korea

아시아교육연구 | 11 | 2 | 2010 | 교육학

고등학생의 지각된 시간관이 자기조절학습에 미치는 영향: 자기통제력을 매개변인으로

The Effect of High School Students' Perceived Time Perspective on Self-Regulated Learning: Self-Control as a Mediator

미래청소년학회지 | 8 | 2 | 2011 | 기타사회과학

초등학생의 자기결정성동기, 자기조절학습, 학업성취 간의 구조분석

The Structural Relationship among the Self-determination Motivation, Self-regulated Learning, and Academic Achievement in Elementary School

교육문화연구 | 16 | 3 | 2010 | 기타교육학

초등학생의 자기결정성동기, 자기조절학습, 학업성취 간의 구조분석

The Structural Relationship among the Self-determination Motivation, Self-regulated Learning, and Academic Achievement in Elementary School

교육문화연구 | 16 | 3 | 2010 | 기타교육학

자기조절학습에서 인지적 효율성의 즉시적 자기평가 효과 추이

The Effect of Repeated Immediate Self-Evaluation of Cognitive Efficiency in Self-Regulated Learning

아시아교육연구 | 11 | 2 | 2010 | 교육학

자기조절학습에서 인지적 효율성의 즉시적 자기평가 효과 추이

The Effect of Repeated Immediate Self-Evaluation of Cognitive Efficiency in Self-Regulated Learning

아시아교육연구 | 11 | 2 | 2010 | 교육학

초등학생이 지각하는 부모의 학습관여가 자기조절학습에 미치는 영향: 성취목표의 매개효과

The Effect of Elementary Students' Perceived Parent Academic Involvement on Self-Regulated Learning: Achievement Goals as a Mediator

청소년학연구 | 18 | 4 | 2011 | 기타사회과학

미래목표, 성취목표지향성과 자기조절학습의 인과적 관계 분석

The Causal Relationship Analysis among Future Goals, Achievement Goal-Orientation, and Self-Regulated Learning

아시아교육연구 | 12 | 1 | 2011 | 교육학

자기조절 연구의 현황과 과제

The problems and challenges for self-regulation studies

교육문제연구 | 39 | 2011 | 교육학

A Study on the Effects of English Achievement on Self-Regulated Learning

순천향 인문과학논총 | 25 | 2010 | 기타인문학

A Study on the Effects of English Achievement on Self-Regulated Learning

순천향 인문과학논총 | | 25 | 2010 | 기타인문학

우수동기 집단의 심리적 특성 및 자기조절학습 변화 탐색 : 성취목표지향성을 기반으로

A longitudinal study on the students with high academic motivation and their developmental changes with time

청소년학연구 | 19 | 7 | 2012 | 기타사회과학

초등학생의 자기조절학습 발달경향 분석

The Developmental Tendency of Self-Regulated Learning in Elementary School.

영재와 영재교육 | 10 | 2 | 2011 | 영재교육

Nomological Network를 통한 자기조절학습동기의 구인타당화

The Construct Validation of Self-Regulated Learning Motivation within Nomological Network

교육심리연구 | 25 | 4 | 2011 | 교육학

학습 컨설팅 프로그램이 전문대학 학생의 자기조절 학습과 학업성취에 미치는 효과

The Effect of Learning Consultation Program on Junior College Students' Self-Regulated Learning and Academic Achievement

사고개발 | 6 | 2 | 2010 | 교육심리학

학습 컨설팅 프로그램이 전문대학 학생의 자기조절 학습과 학업성취에 미치는 효과

The Effect of Learning Consultation Program on Junior College Students' Self-Regulated Learning and Academic Achievement

사고개발 | 6 | 2 | 2010 | 교육심리학

중등교사의 자기주도 학습능력과 교사효능감의 관련성

The Relationsip Between Self-Directed Learning Ability and Teacher-Efficacy Among Secondary School Teachers

학습과학연구 | 6 | 1 | 2012 | 교육학

고등학생의 개인공부시간과 수업이해도에 영향을 미치는 변인 간의 구조적 관계 분석 : 성별, 사회․심리적 관계, 자기조절학습, 입시부담감을 중심으로

The Structural Relationships between Variables Affecting High School Students’ Studying Time and Understanding of Their Classes in School : Gender, Socio-Psychological Relationships, Self-Regulated Learning, and University Entrance Examination Stress

한국청소년연구 | 23 | 2 | 2012 | 기타사회과학

의과대학생의 자기조절학습이 진로적응에 미치는 영향

The Effects of Medical Students' Self-regulated Learning on Career Adaptability

직업교육연구 | 30 | 4 | 2011 | 교육학

이러닝 수업에서 대학생의 학업지연행동에 대한 자기조절학습, 두려움, 학업적 자기효능감, 지각된 학업통제감 간의 관계

The Relationship among Academic Procrastination, Self-Regulated Learning, ear, Academic Self-Efficacy, and Perceived Academic Control in e-Learning

교육정보미디어연구 | 18 | 3 | 2012 | 교육학

성인 학습자로서 유아교사의 자기조절학습에 대한 고찰 및 교사교육을 위한 시사점 모색

Review of the Concept of Self-Regulated Learning for Early Childhood Teacher and Implications for Teacher Education

생태유아교육연구 | 10 | 1 | 2011 | 유아교육

자기조절학습과 미술치료를 통합한 프로그램이 자기결정동기, 자기효능감에 미치는 영향

A Study on the Positive Effect of Self-Regulated Learning Integrated with Art therapy Program on Self-determination Motivation and Self-Efficacy

예술심리치료연구 | 7 | 1 | 2011 | 특수교육

자기조절학습과 학업성취도간 관계에서 사회심리적 환경의 매개효과: 종단연구를 중심으로

The Mediation Effect of Socio-psychological Environments Relationship on Self-Regulated Learning and Academic Achievement : Focusing on a longitudinal study

청소년학연구 | 17 | 5 | 2010 | 기타사회과학

자기조절학습과 학업성취도간 관계에서 사회심리적 환경의 매개효과: 종단연구를 중심으로

The Mediation Effect of Socio-psychological Environments Relationship on Self-Regulated Learning and Academic Achievement : Focusing on a longitudinal study

청소년학연구 | 17 | 5 | 2010 | 기타사회과학

수정계획이 포함된 자기조절학습 초인지 촉진전략이 학습에 미치는 효과

Effects of Meta-cognitive Prompts of Self-regulated Learning with Revision Plan on Learning

사고개발 | 7 | 2 | 2011 | 교육심리학

중학생의 학업성취 정도에 따른 자기조절학습의 차이 탐색

The Difference of Self-regulated Learning with respect to Achievement for the Middle School Students

중등교육연구 | 60 | 1 | 2012 | 교육학

중ㆍ고등학생에 대한 자기조절학습 프로그램 효과의 메타분석

A Meta-Analysis for the Effect of Self-regulated Program on Middle & High School Students

교육과정평가연구 | 14 | 3 | 2011 | 교육학

자기조절학습 능력이 EFL 대학생의 영어 성취도에 미치는 영향

현대영어교육 | 11 | 1 | 2010 | 영어교육

자기조절학습 능력이 EFL 대학생의 영어 성취도에 미치는 영향

현대영어교육 | 11 | 1 | 2010 | 영어교육

영어전공 대학생의 자기조절학습과 학습몰입 분석

Analysis of English Major College Students' Self -Regulated Learning and Learning Flow

언어과학 | 18 | 2 | 2011 | 언어학

교사의 정서적 지원과 교사신념이 학생의 자기조절학습 전략 지원 수업행동에 미치는 영향

The Effects of Teachers' Emotional Support and Beliefs on Teaching Practice Supporting Students' Self-Regulated Learning Strategy

한국교원교육연구 | 27 | 2 | 2010 | 교육학

교사의 정서적 지원과 교사신념이 학생의 자기조절학습 전략 지원 수업행동에 미치는 영향

The Effects of Teachers' Emotional Support and Beliefs on Teaching Practice Supporting Students' Self-Regulated Learning Strategy

한국교원교육연구 | 27 | 2 | 2010 | 교육학

자기주도 학습능력 개발을 위한 MMIS 모형의 적용 방안 탐색

A Study of Applying MMIS Model for Development of Students' Self-directed Learning Competencies

역량개발학습연구(구 한국HRD연구) | 5 | 1 | 2010 | 교육학

자기주도 학습능력 개발을 위한 MMIS 모형의 적용 방안 탐색

A Study of Applying MMIS Model for Development of Students' Self-directed Learning Competencies

역량개발학습연구(구 한국HRD연구) | 5 | 1 | 2010 | 교육학

이러닝 수업에서 대학생의 자기조절학습에 영향을 미치는 과제가치, 자기효능감, 수업 성취목표구조, 학업정서 간의 구조적 관계

The structural relationship among task value, self-efficacy, goal structure, and academic emotions for promoting self-regulated learning in e-learning course

컴퓨터교육학회 논문지 | 15 | 4 | 2012 | 교육학

자기조절학습 프로그램이 초등학생의 발달과 학업성취에 주는 효과의 메타분석

The effect of self-regulated program on elementary school students : A meta-analysis

교육과정연구 | 29 | 4 | 2011 | 교육학

자기조절학습과 학업성취도의 관련성: 변화추이 및 인과적 방향성 검토

A longitudinal analysis of relationships between self-regulated learning and academic achievement

교육과학연구 | 43 | 2 | 2012 | 교육학