주자의 ‘횡설’과 ‘수설’: 프레임으로 보는 주자의 성향과 감정 이론
Semiological Analysis of Zhu Xi's Moral Psychology
동양철학 |
37 |
2012 |
철학
退溪의 「陶山雜詠」의 理學的 含意와 그 전승
The implication of Toegye(退溪)'s Dosanjobyoung(陶山雜詠) in the perspective of the studyof Li(理學) and its succession
한국한문학연구 |
46 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「陶山雜詠」의 理學的 含意와 그 전승
The implication of Toegye(退溪)'s Dosanjobyoung(陶山雜詠) in the perspective of the studyof Li(理學) and its succession
한국한문학연구 |
|
46 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「陶山雜詠」의 理學的 含意와 그 전승
The implication of Toegye(退溪)'s Dosanjobyoung(陶山雜詠) in the perspective of the studyof Li(理學) and its succession
한국한문학연구 |
46 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「陶山雜詠」의 理學的 含意와 그 전승
The implication of Toegye(退溪)'s Dosanjobyoung(陶山雜詠) in the perspective of the studyof Li(理學) and its succession
한국한문학연구 |
|
46 |
2010 |
한국어와문학
≪論語≫ ‘辭達而已矣’ 句 考察
중국인문과학 |
47 |
2011 |
중국어와문학
조선시대 사족층의 시조와 일상성 담론
The Joseon Gentry's Discourses on Allteglichkeit and People's Daily Lives through their Sijo Works
한국시가연구 |
29 |
2010 |
한국어와문학
조선시대 사족층의 시조와 일상성 담론
The Joseon Gentry's Discourses on Allteglichkeit and People's Daily Lives through their Sijo Works
한국시가연구 |
29 |
|
2010 |
한국어와문학
조선전기 사림파 성리학의 전개와 특징
The Development and Characteristics of the Sarim Party's Neo-Confucianism in the Early Chŏsun Dynasty
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
張經世의 <江湖戀君歌>와 法古 創新
Jang Gyung-se' and Bubko Changsin
온지논총 |
31 |
2012 |
기타인문학
人類氣候帶適應論과 李滉理發氣隨氣發理乘學說의 觀點에서 본 黃帝內經五態人의 陰陽和平之人
The Meaning of Yin Yang(陰陽) Balanced Type in Huang Di Nei Jing(黃帝內經)
영남학 |
51 |
2012 |
유교학
조선전기 사림파 성리학의 전개와 특징
The Development and Characteristics of the Sarim Party's Neo-Confucianism in the Early Chŏsun Dynasty
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
張經世의 <江湖戀君歌>와 法古 創新
Jang Gyung-se' and Bubko Changsin
온지논총 |
31 |
2012 |
기타인문학
響山 李晩燾의 생애와 순국
Hyangsan Lee, Man-do’s Life and His Dying for the Fatherland
한국독립운동사연구 |
37 |
2010 |
역사학
響山 李晩燾의 생애와 순국
Hyangsan Lee, Man-do’s Life and His Dying for the Fatherland
한국독립운동사연구 |
|
37 |
2010 |
역사학
의상의『 법계도』와 퇴계의 『성학십도』에 나타난 사고 유사성 ―도설(圖說)과 사상전개방식을 중심으로
The similarity of the way of thinking between Uisang’s『 theb eopgye-do 』 and Toegye’s『 theS eonghaksip-Do )』 ─Focusing on the explanatory diagram and the way of development and composition of ideology
불교학연구 |
30 |
2011 |
불교학
언행록을 통해 본 선비의 행동양식과 그 정치사회적 의미 -退溪 李滉과 旅軒 張顯光을 중심으로-
Behavior Patterns and Its Political-social Significance of Sun-Bi Considered from Chronicle of Sayings and Doings
대구사학 |
103 |
2011 |
역사학
퇴계 四七說의 일상 언어적 이해와 INUS 조건
退溪四七说之日常语言的理解和INUS条件
철학연구 |
45 |
2012 |
철학
儒敎思想의 관점에서 보는 世界平和
World Peace in the Confucian View
한국사상과 문화 |
57 |
2011 |
한국어와문학
의상의『 법계도』와 퇴계의 『성학십도』에 나타난 사고 유사성 ―도설(圖說)과 사상전개방식을 중심으로
The similarity of the way of thinking between Uisang’s『 theb eopgye-do 』 and Toegye’s『 theS eonghaksip-Do )』 ─Focusing on the explanatory diagram and the way of development and composition of ideology
불교학연구 |
30 |
2011 |
불교학
舫山 許薰의 삶과 學問性向
A Study on the bangsan Huh Hoon’s life and academic inclination
南冥學硏究 |
31 |
2011 |
철학
의상의『 법계도』와 퇴계의 『성학십도』에 나타난 사고 유사성 ―도설(圖說)과 사상전개방식을 중심으로
The similarity of the way of thinking between Uisang’s『 theb eopgye-do 』 and Toegye’s『 theS eonghaksip-Do )』 ─Focusing on the explanatory diagram and the way of development and composition of ideology
불교학연구 |
30 |
2011 |
불교학
언행록을 통해 본 선비의 행동양식과 그 정치사회적 의미 -退溪 李滉과 旅軒 張顯光을 중심으로-
Behavior Patterns and Its Political-social Significance of Sun-Bi Considered from Chronicle of Sayings and Doings
대구사학 |
103 |
2011 |
역사학
퇴계철학에 있어서 理의 능동성 이론과 그 연원
The Theory about Activity of RI(理) in Toegye(退溪) Philosophy
영남학 |
51 |
2012 |
유교학
萬物一體論과 人物性同異論을 통해 본 明 儒學과 朝鮮 儒學의 비교
A Comparative Philosophical Study on Characteristics of Ming and Chosun Confucianism : Focusing on Theory of ‘All creation is one body’ and The Theory of ‘Human Nature and Thing's Nature
유교사상문화연구 |
39 |
2010 |
유교학
萬物一體論과 人物性同異論을 통해 본 明 儒學과 朝鮮 儒學의 비교
A Comparative Philosophical Study on Characteristics of Ming and Chosun Confucianism : Focusing on Theory of ‘All creation is one body’ and The Theory of ‘Human Nature and Thing's Nature
유교사상문화연구 |
|
39 |
2010 |
유교학
寒岡 鄭逑의 學問 淵源
Academic Origin of Hangang Jeong Gu
한국학논집 |
48 |
2012 |
기타인문학
寒岡 鄭逑의 學問 淵源
Academic Origin of Hangang Jeong Gu
한국학논집 |
48 |
2012 |
기타인문학
鄭逑(1543-1620)의 학자․관료적 삶과 安東”使 재임
The Chung ku’s scholarly and government official life during his term as Andong busa
영남학 |
17 |
2010 |
기타인문학
鄭逑(1543-1620)의 학자․관료적 삶과 安東”使 재임
The Chung ku’s scholarly and government official life during his term as Andong busa
영남학 |
|
17 |
2010 |
기타인문학
퇴계철학에 있어서 理의 능동성 이론과 그 연원
The Theory about Activity of RI(理) in Toegye(退溪) Philosophy
영남학 |
51 |
2012 |
유교학
舫山 許薰의 삶과 學問性向
A Study on the bangsan Huh Hoon’s life and academic inclination
南冥學硏究 |
31 |
2011 |
철학
이이(李珥): 켄타우로스를 상상한 유학자
李珥: 想像半人馬的儒學者
철학연구 |
118 |
2011 |
철학
퇴계 호발설의 ‘七情氣發’에 대한 고봉의 비판과 수용
Kobong Ki Dae-sung’s Critics on Toegye's Theory of Moral Emotions and Feelings
동양철학 |
33 |
2010 |
철학
퇴계 호발설의 ‘七情氣發’에 대한 고봉의 비판과 수용
Kobong Ki Dae-sung’s Critics on Toegye's Theory of Moral Emotions and Feelings
동양철학 |
|
33 |
2010 |
철학
鄭逑(1543-1620)의 학자․관료적 삶과 安東”使 재임
The Chung ku’s scholarly and government official life during his term as Andong busa
영남학 |
17 |
2010 |
기타인문학
鄭逑(1543-1620)의 학자․관료적 삶과 安東”使 재임
The Chung ku’s scholarly and government official life during his term as Andong busa
영남학 |
|
17 |
2010 |
기타인문학
이이의 經世論의 성립과 그 정치적 배경
Yulgok(栗谷) Yi I(李珥)’s Statecraft Theory and its Political Setting
史叢(사총) |
75 |
2012 |
기타역사일반
이이의 經世論의 성립과 그 정치적 배경
Yulgok(栗谷) Yi I(李珥)’s Statecraft Theory and its Political Setting
史叢(사총) |
75 |
2012 |
기타역사일반
조선조에서의 향약(鄕約)과 향속(鄕俗)의 연구 -관습법의 존재 양식을 찾아서-
일감법학 |
18 |
2010 |
기타법학
조선조에서의 향약(鄕約)과 향속(鄕俗)의 연구 -관습법의 존재 양식을 찾아서-
일감법학 |
|
18 |
2010 |
기타법학
타카하시 토오루의 조선유학사 서술의 문제점
A Study on the Pproblems of Takahachi Doloo(高橋亨)’s Depiction on a History of Korean Confucianism
대동철학 |
55 |
2011 |
철학
조선조에서의 향약(鄕約)과 향속(鄕俗)의 연구 -관습법의 존재 양식을 찾아서-
일감법학 |
18 |
2010 |
기타법학
조선조에서의 향약(鄕約)과 향속(鄕俗)의 연구 -관습법의 존재 양식을 찾아서-
일감법학 |
|
18 |
2010 |
기타법학
傳統 家屋 空間의 美學的 理解 : 유학적 사유틀이 반영된 전통 가옥 공간을 중심으로
A aesthetical contemplation of Korean old architecture's living space
동양예술 |
17 |
2011 |
기타미술
주리(主理)·주기(主氣)의 함의 고찰 ― ‘타카하시 토오루의 주리·주기’에 관한 비판과 대안의 검토: 이향준 교수의 「타카하시의 고약한 은유」에 대한 논평을 겸함
主理主氣的含意考察
대동철학 |
55 |
2011 |
철학
타카하시 토오루의 조선유학사 서술의 문제점
A Study on the Pproblems of Takahachi Doloo(高橋亨)’s Depiction on a History of Korean Confucianism
대동철학 |
55 |
2011 |
철학
조선유학의 理 개념에 나타난 종교적 성격 연구 -退溪의 理發에서 茶山의 上帝까지-
A Study on the Religious Character of the Concept Li in Korean Confucianism: -from Toegye’s “li issues” to Dasan’s “Lord on High”-
철학연구 |
39 |
2010 |
철학
조선유학의 理 개념에 나타난 종교적 성격 연구 -退溪의 理發에서 茶山의 上帝까지-
A Study on the Religious Character of the Concept Li in Korean Confucianism: -from Toegye’s “li issues” to Dasan’s “Lord on High”-
철학연구 |
|
39 |
2010 |
철학
天 개념의 이해와 事ㆍ物의 합리적 해석 -윤휴와 정약용의 天觀과 格物說을 중심으로-
Understanding of Heaven and Rational Explicationon Events or Things - Focusing on the Theories of Yun Hyu and Jeong Yak-yong -
동양철학 |
34 |
2010 |
철학
天 개념의 이해와 事ㆍ物의 합리적 해석 -윤휴와 정약용의 天觀과 格物說을 중심으로-
Understanding of Heaven and Rational Explicationon Events or Things - Focusing on the Theories of Yun Hyu and Jeong Yak-yong -
동양철학 |
|
34 |
2010 |
철학
퇴계 心性論의 토대인 心의 虛와 靈
Toegye`s Mind-and-Herat theory foundation of heart`s Etpy·Spirit
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
주리(主理)·주기(主氣)의 함의 고찰 ― ‘타카하시 토오루의 주리·주기’에 관한 비판과 대안의 검토: 이향준 교수의 「타카하시의 고약한 은유」에 대한 논평을 겸함
主理主氣的含意考察
대동철학 |
55 |
2011 |
철학
타카하시 토오루의 조선유학사 서술의 문제점
A Study on the Pproblems of Takahachi Doloo(高橋亨)’s Depiction on a History of Korean Confucianism
대동철학 |
55 |
2011 |
철학
CONFUCIANISM, KOREAN CONFUCIANISM AND ECOLOGICAL DISCOURSE
Acta Koreana |
14 |
2 |
2011 |
기타인문학
退溪 「林居十五詠」의 詩世界와 意境
The World and ‘Eukyeong(意境)’ of Toegye’s poem ‘Imgeosipohyoung(林居十五詠)’
한국문학논총 |
56 |
2010 |
한국어와문학
退溪 「林居十五詠」의 詩世界와 意境
The World and ‘Eukyeong(意境)’ of Toegye’s poem ‘Imgeosipohyoung(林居十五詠)’
한국문학논총 |
|
56 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「和陶集飮酒二十首」에 나타난陶淵明 수용 양상
Toegye's following the rhymes of Dojam's “Drinking Wine” poems - Compared with Sodongpa and Maewoldang
동방한문학 |
44 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「和陶集飮酒二十首」에 나타난陶淵明 수용 양상
Toegye's following the rhymes of Dojam's “Drinking Wine” poems - Compared with Sodongpa and Maewoldang
동방한문학 |
|
44 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「和陶集飮酒二十首」에 나타난陶淵明 수용 양상
Toegye's following the rhymes of Dojam's “Drinking Wine” poems - Compared with Sodongpa and Maewoldang
동방한문학 |
44 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「和陶集飮酒二十首」에 나타난陶淵明 수용 양상
Toegye's following the rhymes of Dojam's “Drinking Wine” poems - Compared with Sodongpa and Maewoldang
동방한문학 |
|
44 |
2010 |
한국어와문학
眉叟 許穆의 性理學的 修養論 이해
An understanding on the Neo-Confucian self cultivation theory of Misu Heo Mok
퇴계학보 |
131 |
2012 |
유교학
A Philosophical Analysis of the Concept “Bal/Fa 發” in the Four-Seven Debate between Toegye and Gobong
Korea Journal |
52 |
2 |
2012 |
한국어와문학
端磎 金麟燮의 生涯와 學問
The Study of Dangae Kim Iinsub' Life and Scholarly Attainments
南冥學硏究 |
31 |
2011 |
철학
善의 普遍性과 실현근거 관한 愚潭과 鹿門의 이해 - 理通氣局에 대한 해석을 중심으로
Woo-dam(愚潭) and Nok-mun(鹿門)'s understanding about the ground of universality in the pure goodness and its bases on the realization - Focusing on the analysis of Yul-gok(栗谷)'s all penetrating Li and defining Ch’i
한국철학논집 |
28 |
2010 |
한국철학일반
善의 普遍性과 실현근거 관한 愚潭과 鹿門의 이해 - 理通氣局에 대한 해석을 중심으로
Woo-dam(愚潭) and Nok-mun(鹿門)'s understanding about the ground of universality in the pure goodness and its bases on the realization - Focusing on the analysis of Yul-gok(栗谷)'s all penetrating Li and defining Ch’i
한국철학논집 |
|
28 |
2010 |
한국철학일반
HUMAN FULFILLMENT AND LOVE OF THE UNIVERSE: A MEDITATION ON EMOTION IN KOREAN AND CHINESE SOURCES
Acta Koreana |
14 |
2 |
2011 |
기타인문학
近世东亚士人的精神桃源 —由退溪及朝鲜文人诗画看武夷文化意象的传布
근세 동아시아 선비의 정신적 도원(桃園) ―퇴계(退溪)를 비롯한 조선 문인들의 시와 그림으로 본 무이문화(武夷文化)의 전파
한국민족문화 |
38 |
2010 |
기타인문학
近世东亚士人的精神桃源 —由退溪及朝鲜文人诗画看武夷文化意象的传布
근세 동아시아 선비의 정신적 도원(桃園) ―퇴계(退溪)를 비롯한 조선 문인들의 시와 그림으로 본 무이문화(武夷文化)의 전파
한국민족문화 |
|
38 |
2010 |
기타인문학
眉叟 許穆의 性理學的 修養論 이해
An understanding on the Neo-Confucian self cultivation theory of Misu Heo Mok
퇴계학보 |
131 |
2012 |
유교학
생태적 미래와 자발적 가난 - 格物致知를 통한 인식과 수양을 중심으로 -
An Ecological Future and a Voluntary Poverty: the cognition and cultivation through investigating things and extending knowledge
동양철학 |
36 |
2011 |
철학
近世东亚士人的精神桃源 —由退溪及朝鲜文人诗画看武夷文化意象的传布
근세 동아시아 선비의 정신적 도원(桃園) ―퇴계(退溪)를 비롯한 조선 문인들의 시와 그림으로 본 무이문화(武夷文化)의 전파
한국민족문화 |
38 |
2010 |
기타인문학
近世东亚士人的精神桃源 —由退溪及朝鲜文人诗画看武夷文化意象的传布
근세 동아시아 선비의 정신적 도원(桃園) ―퇴계(退溪)를 비롯한 조선 문인들의 시와 그림으로 본 무이문화(武夷文化)의 전파
한국민족문화 |
|
38 |
2010 |
기타인문학
近世东亚士人的精神桃源 —由退溪及朝鲜文人诗画看武夷文化意象的传布
근세 동아시아 선비의 정신적 도원(桃園) ―퇴계(退溪)를 비롯한 조선 문인들의 시와 그림으로 본 무이문화(武夷文化)의 전파
한국민족문화 |
38 |
2010 |
기타인문학
近世东亚士人的精神桃源 —由退溪及朝鲜文人诗画看武夷文化意象的传布
근세 동아시아 선비의 정신적 도원(桃園) ―퇴계(退溪)를 비롯한 조선 문인들의 시와 그림으로 본 무이문화(武夷文化)의 전파
한국민족문화 |
|
38 |
2010 |
기타인문학
퇴계학파의 『역학계몽』 이해
Toegye School’s Interpretation of Yi Xue Qi Meng
양명학 |
28 |
2011 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
퇴계의 <武夷櫂歌> 수용과 李野淳의 <陶山九曲> 고찰
The study of Yi Hwang's acceptance of Muidoga(武夷櫂歌) and Yi Ya-sun's acceptance of Dosangugok(陶山九曲)
동아인문학 |
20 |
2011 |
기타인문학
퇴계의 <武夷櫂歌> 수용과 李野淳의 <陶山九曲> 고찰
The study of Yi Hwang's acceptance of Muidoga(武夷櫂歌) and Yi Ya-sun's acceptance of Dosangugok(陶山九曲)
동아인문학 |
20 |
2011 |
기타인문학
한강 정구의 성리학 체계와 연원에 관한 소고 –천리와 인욕의 대립 구조와 “靜中有物”의 의미를 중심으로–
A study on the Neo-Confucian Metaphysical System of HanGang Jeong Gu
한국학논집 |
48 |
2012 |
기타인문학
進溪朴在馨の<海東續小學>と退溪の敎育思想
Haedongsoksohak(해동속소학) written by Park Jae Hyung and the Educational Thoughts of Toegye(퇴계)
퇴계학논총 |
18 |
2011 |
기타인문학
퇴계의 여가활동과 도덕교육
The Leisure Activity and Ethics Education of Toegye
사회사상과 문화 |
22 |
2010 |
사회학
퇴계의 여가활동과 도덕교육
The Leisure Activity and Ethics Education of Toegye
사회사상과 문화 |
|
22 |
2010 |
사회학
영남선비들의 구곡경영과 최남복의 백련서사
Yongnam Sunbi's Gugok Management & Chae Nam-bok's Backryen-seosa
영남학 |
18 |
2010 |
기타인문학
영남선비들의 구곡경영과 최남복의 백련서사
Yongnam Sunbi's Gugok Management & Chae Nam-bok's Backryen-seosa
영남학 |
|
18 |
2010 |
기타인문학
進溪朴在馨の<海東續小學>と退溪の敎育思想
Haedongsoksohak(해동속소학) written by Park Jae Hyung and the Educational Thoughts of Toegye(퇴계)
퇴계학논총 |
18 |
2011 |
기타인문학
進溪朴在馨の<海東續小學>と退溪の敎育思想
Haedongsoksohak(해동속소학) written by Park Jae Hyung and the Educational Thoughts of Toegye(퇴계)
퇴계학논총 |
18 |
2011 |
기타인문학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
조선조 주리론자(主理論者)들의 정치적 고뇌: 왕을 어떻게 가르쳐야 하나?
Political Agony of the Theorists of Reason (li) during the Chosun Dynasty in the Sixteenth-century: How and What should be Taught to the Monarchs?
정치사상연구 |
16 |
1 |
2010 |
정치외교학
조선조 주리론자(主理論者)들의 정치적 고뇌: 왕을 어떻게 가르쳐야 하나?
Political Agony of the Theorists of Reason (li) during the Chosun Dynasty in the Sixteenth-century: How and What should be Taught to the Monarchs?
정치사상연구 |
16 |
1 |
2010 |
정치외교학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
이퇴계와 유교적 민본주의
Lee Toe-gye and Confucian Min-bon Thought(民本主義)
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
조선조 주리론자(主理論者)들의 정치적 고뇌: 왕을 어떻게 가르쳐야 하나?
Political Agony of the Theorists of Reason (li) during the Chosun Dynasty in the Sixteenth-century: How and What should be Taught to the Monarchs?
정치사상연구 |
16 |
1 |
2010 |
정치외교학
조선조 주리론자(主理論者)들의 정치적 고뇌: 왕을 어떻게 가르쳐야 하나?
Political Agony of the Theorists of Reason (li) during the Chosun Dynasty in the Sixteenth-century: How and What should be Taught to the Monarchs?
정치사상연구 |
16 |
1 |
2010 |
정치외교학
퇴계 리발(理發)설의 수반론적 해명 ― 고봉과의 사단칠정 논변을 중심으로 ―
Toegye's Conception of li-fa(理發) Explained fromthe Theory of Supervenience
동양철학 |
34 |
2010 |
철학
퇴계 리발(理發)설의 수반론적 해명 ― 고봉과의 사단칠정 논변을 중심으로 ―
Toegye's Conception of li-fa(理發) Explained fromthe Theory of Supervenience
동양철학 |
|
34 |
2010 |
철학
퇴계학파의 『역학계몽』 이해
Toegye School’s Interpretation of Yi Xue Qi Meng
양명학 |
28 |
2011 |
철학
퇴계의 <武夷櫂歌> 수용과 李野淳의 <陶山九曲> 고찰
The study of Yi Hwang's acceptance of Muidoga(武夷櫂歌) and Yi Ya-sun's acceptance of Dosangugok(陶山九曲)
동아인문학 |
20 |
2011 |
기타인문학
조선조 주리론자(主理論者)들의 정치적 고뇌: 왕을 어떻게 가르쳐야 하나?
Political Agony of the Theorists of Reason (li) during the Chosun Dynasty in the Sixteenth-century: How and What should be Taught to the Monarchs?
정치사상연구 |
16 |
1 |
2010 |
정치외교학
조선조 주리론자(主理論者)들의 정치적 고뇌: 왕을 어떻게 가르쳐야 하나?
Political Agony of the Theorists of Reason (li) during the Chosun Dynasty in the Sixteenth-century: How and What should be Taught to the Monarchs?
정치사상연구 |
16 |
1 |
2010 |
정치외교학
퇴계의 여가활동과 도덕교육
The Leisure Activity and Ethics Education of Toegye
사회사상과 문화 |
22 |
2010 |
사회학
퇴계의 여가활동과 도덕교육
The Leisure Activity and Ethics Education of Toegye
사회사상과 문화 |
|
22 |
2010 |
사회학
傳統 家屋 空間의 美學的 理解 : 유학적 사유틀이 반영된 전통 가옥 공간을 중심으로
A aesthetical contemplation of Korean old architecture's living space
동양예술 |
17 |
2011 |
기타미술
슐라이어마허의‘경건’과 퇴계의 ‘지경’(持敬)에 관한 연구-아는 것과 행하는 것을 넘어서
A Comparative Study of the Piety of F. Schleiermacher and “Keeping of Piety”(持敬) of Toegye(退溪) - Beyond Knowing and Doing
한국조직신학논총 |
33 |
2012 |
조직신학
슐라이어마허의‘경건’과 퇴계의 ‘지경’(持敬)에 관한 연구-아는 것과 행하는 것을 넘어서
A Comparative Study of the Piety of F. Schleiermacher and “Keeping of Piety”(持敬) of Toegye(退溪) - Beyond Knowing and Doing
한국조직신학논총 |
33 |
2012 |
조직신학
한강 정구의 성리학 체계와 연원에 관한 소고 –천리와 인욕의 대립 구조와 “靜中有物”의 의미를 중심으로–
A study on the Neo-Confucian Metaphysical System of HanGang Jeong Gu
한국학논집 |
48 |
2012 |
기타인문학
慾望의 本質에 관하여 - 退溪 慾望論의 精神分析學的 理解 -
關於欲望的主体
유교사상문화연구 |
44 |
2011 |
유교학
善의 普遍性과 실현근거 관한 愚潭과 鹿門의 이해 - 理通氣局에 대한 해석을 중심으로
Woo-dam(愚潭) and Nok-mun(鹿門)'s understanding about the ground of universality in the pure goodness and its bases on the realization - Focusing on the analysis of Yul-gok(栗谷)'s all penetrating Li and defining Ch’i
한국철학논집 |
28 |
2010 |
한국철학일반
善의 普遍性과 실현근거 관한 愚潭과 鹿門의 이해 - 理通氣局에 대한 해석을 중심으로
Woo-dam(愚潭) and Nok-mun(鹿門)'s understanding about the ground of universality in the pure goodness and its bases on the realization - Focusing on the analysis of Yul-gok(栗谷)'s all penetrating Li and defining Ch’i
한국철학논집 |
|
28 |
2010 |
한국철학일반
退溪 哲學에서 理發의 本體論的 含意
The Ontological Meaning of Li Issues in the Toigye's Philosophy
孔子學 |
20 |
2011 |
기타유교학
이황과 기대승의 사칠논변에 대한 분석적 검토 - ‘소취이언(所就以言)’과 ‘소종래(所從來)’의 함의를 중심으로 -
유교사상문화연구 |
44 |
2011 |
유교학
이황과 기대승의 사칠논변에 대한 분석적 검토 - ‘소취이언(所就以言)’과 ‘소종래(所從來)’의 함의를 중심으로 -
유교사상문화연구 |
44 |
2011 |
유교학
남명 조식 철학 사상 연구에 대한 회고와 전망
Retrospect and Prospect to the Results of Studies on Cho Sik’s Philosophy and Thought
南冥學硏究 |
35 |
2012 |
철학
논쟁 전․후기 退溪 四七論의 변이 양상과 退溪學派 四七論의 전개
A aspect of change of Toegye’s thought of Four Clues and Seven Emotion of the former part and the latter part of Debate and development in it of Toegye School
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
욕망하는 본성과 도덕적 본성의 융합-茶山 丁若鏞의 嗜好說을 중심으로-
A Fusion of the Desiring Nature and the Moral Nature -Focusing on Dasan Jeong Yak-yong’s Theory of Nature-Taste-
철학연구 |
41 |
2010 |
철학
욕망하는 본성과 도덕적 본성의 융합-茶山 丁若鏞의 嗜好說을 중심으로-
A Fusion of the Desiring Nature and the Moral Nature -Focusing on Dasan Jeong Yak-yong’s Theory of Nature-Taste-
철학연구 |
|
41 |
2010 |
철학
退溪 經學을 통해 본 조선주자학의 독자성 문제 -율곡학통과의 비교를 중심으로-
Identity Issue of JuJaHak in the Joseon Dynasty from the Perspective of ToeGye KyungHak
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
퇴계 <논어석의論語釋義>의 편찬 의도와 성격
Intention and character of compilation of Noneoseogui(論語釋義) written by Toegye(退溪)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
성리학의 기호 배치방식과 조선유학의 분기
Semiotic Frames and Divergence of Joseon Neo-Confucianism
동양철학연구 |
70 |
2012 |
철학
주자의 ‘횡설’과 ‘수설’: 프레임으로 보는 주자의 성향과 감정 이론
Semiological Analysis of Zhu Xi's Moral Psychology
동양철학 |
37 |
2012 |
철학
퇴계 이황 설화 출생담의 특징 연구
A Study on the Characteristics Birth-folk Tale of Yi Hwang, Toegye
고전문학과 교육 |
24 |
2012 |
인문학
남명 「학기도」 자도설 비정-南冥 「學記圖」 自圖說 批正-
Refutation of the View that Diagrams of Study Notes(Hak-gyi-do) are Nam Myung’s Self-Drawing
철학연구 |
46 |
2012 |
철학
남명 조식 철학 사상 연구에 대한 회고와 전망
Retrospect and Prospect to the Results of Studies on Cho Sik’s Philosophy and Thought
南冥學硏究 |
35 |
2012 |
철학
退溪先生 『聖學十圖』의 成德之敎
The Teachings of Virtue: The Ten Diagrams on Sage Learning of Toegye
퇴계학논집 |
9 |
2011 |
철학
논쟁 전․후기 退溪 四七論의 변이 양상과 退溪學派 四七論의 전개
A aspect of change of Toegye’s thought of Four Clues and Seven Emotion of the former part and the latter part of Debate and development in it of Toegye School
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
정다산의 퇴계관 - [여유당전서] 시문집에 한하여 -
Tasan’s View on Teogye’s Theory
다산학 |
19 |
2011 |
인문학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
高峯의 性理學과 修養論
Kobong(高峯)'s Philophy and the theory of Self-cultivation(修養)
한국철학논집 |
31 |
2011 |
한국철학일반
성리학의 기호 배치방식과 조선유학의 분기
Semiotic Frames and Divergence of Joseon Neo-Confucianism
동양철학연구 |
70 |
2012 |
철학
退溪先生 『聖學十圖』의 成德之敎
The Teachings of Virtue: The Ten Diagrams on Sage Learning of Toegye
퇴계학논집 |
9 |
2011 |
철학
남명 「학기도」 자도설 비정-南冥 「學記圖」 自圖說 批正-
Refutation of the View that Diagrams of Study Notes(Hak-gyi-do) are Nam Myung’s Self-Drawing
철학연구 |
46 |
2012 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
『眉巖日記』에 나타난 退溪 관련 기사에 대한 고찰
Study of articles related to Toegye(退溪) shown in Miam Ilgi(眉巖日記)
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
退溪의 漢詩나타난 대나무의 美의식 연구
A study on The aesthetic consciousness to shown on a bamboo's poetry of Toegae(退溪)
漢字漢文敎育 |
1 |
24 |
2010 |
한문교육
退溪의 漢詩나타난 대나무의 美의식 연구
A study on The aesthetic consciousness to shown on a bamboo's poetry of Toegae(退溪)
漢字漢文敎育 |
1 |
24 |
2010 |
한문교육
퇴계 <논어석의論語釋義>의 편찬 의도와 성격
Intention and character of compilation of Noneoseogui(論語釋義) written by Toegye(退溪)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
高峯의 性理學과 修養論
Kobong(高峯)'s Philophy and the theory of Self-cultivation(修養)
한국철학논집 |
31 |
2011 |
한국철학일반
우계의 ‘횡설’과 율곡의 ‘수설’: 율곡의 퇴계 비판을 겸해서 논함
Different Semiotic Frames of Toegye and Yulgok
유교사상문화연구 |
48 |
2012 |
유교학
퇴계의 ‘횡설’과 고봉의 ‘수설' - 프레임의 차이로 보는 조선유학의 분기(分岐)
Semiotic Frames and Divergence of Toegye and Kobong
퇴계학보 |
131 |
2012 |
유교학
퇴계의 심성론을 통한 한국적 여성주체 형성 이론의 가능성
Theoretical Possibility of the Formation of Korean Feminist Subjects through Toegey's mind theory
한글판<유교문화연구> |
1 |
20 |
2012 |
유교학
退溪 經學을 통해 본 조선주자학의 독자성 문제 -율곡학통과의 비교를 중심으로-
Identity Issue of JuJaHak in the Joseon Dynasty from the Perspective of ToeGye KyungHak
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
A Study on T'oegye(退溪) Yi Hwang(李滉) : Ultimate Concern and Ultimate Reality of Chosun Confucianism
退溪李滉硏究
Journal of Confucian Philosophy and Culture |
13 |
2010 |
유교학
A Study on T'oegye(退溪) Yi Hwang(李滉) : Ultimate Concern and Ultimate Reality of Chosun Confucianism
退溪李滉硏究
Journal of Confucian Philosophy and Culture |
|
13 |
2010 |
유교학
퇴계 이황 설화 출생담의 특징 연구
A Study on the Characteristics Birth-folk Tale of Yi Hwang, Toegye
고전문학과 교육 |
24 |
2012 |
인문학
퇴계의 ‘횡설’과 고봉의 ‘수설' - 프레임의 차이로 보는 조선유학의 분기(分岐)
Semiotic Frames and Divergence of Toegye and Kobong
퇴계학보 |
131 |
2012 |
유교학
우계의 ‘횡설’과 율곡의 ‘수설’: 율곡의 퇴계 비판을 겸해서 논함
Different Semiotic Frames of Toegye and Yulgok
유교사상문화연구 |
48 |
2012 |
유교학
퇴계 사단칠정론 시각에서 본 승무 염불과장(첫째 마루)의 동작 분석적 해석
Toegye's Four-Seven Discourse and Movement Analysis of Buddhist Monk's Dance
대한무용학회 논문집 |
67 |
67 |
2011 |
무용
서애 유성룡의 양명학에 대한 관심과 퇴계심학의 전개
Interest in the Yangmingxue in Seoae Ryu SeongRyong and Development of ‘ToegyeSimhak’
양명학 |
31 |
2012 |
철학
<江湖戀君歌>와 時調史 전개의 한 단서
Ganghoyeon'gun'ga and a Clue of Development in History of Sijo
시조학논총 |
32 |
2010 |
한국어와문학
<江湖戀君歌>와 時調史 전개의 한 단서
Ganghoyeon'gun'ga and a Clue of Development in History of Sijo
시조학논총 |
|
32 |
2010 |
한국어와문학
<江湖戀君歌>와 時調史 전개의 한 단서
Ganghoyeon'gun'ga and a Clue of Development in History of Sijo
시조학논총 |
32 |
2010 |
한국어와문학
<江湖戀君歌>와 時調史 전개의 한 단서
Ganghoyeon'gun'ga and a Clue of Development in History of Sijo
시조학논총 |
|
32 |
2010 |
한국어와문학
THE CONTEMPORARY CONFUCIAN HERITAGE AND THE ENVIRONMENT OF WORLDLY CONFUCIANS AND TOHAK CONFUCIANS
Acta Koreana |
14 |
2 |
2011 |
기타인문학
슐라이어마허의‘경건’과 퇴계의 ‘지경’(持敬)에 관한 연구-아는 것과 행하는 것을 넘어서
A Comparative Study of the Piety of F. Schleiermacher and “Keeping of Piety”(持敬) of Toegye(退溪) - Beyond Knowing and Doing
한국조직신학논총 |
33 |
2012 |
조직신학
響山 李晩燾의 現實認識과 문학적 對應樣相
Sense of reality and literary response of Hyangsan(響山) Lee Mando(李晩燾)
대동한문학(大東漢文學) |
33 |
2010 |
한국어와문학
響山 李晩燾의 現實認識과 문학적 對應樣相
Sense of reality and literary response of Hyangsan(響山) Lee Mando(李晩燾)
대동한문학(大東漢文學) |
|
33 |
2010 |
한국어와문학
退溪 李滉의 理發重視的 書藝認識
Important of Principle's act in T'oe-gye Yi Hwang's the conception of calligraphy
한국사상과 문화 |
64 |
2012 |
한국어와문학
響山 李晩燾의 現實認識과 문학적 對應樣相
Sense of reality and literary response of Hyangsan(響山) Lee Mando(李晩燾)
대동한문학(大東漢文學) |
33 |
2010 |
한국어와문학
響山 李晩燾의 現實認識과 문학적 對應樣相
Sense of reality and literary response of Hyangsan(響山) Lee Mando(李晩燾)
대동한문학(大東漢文學) |
|
33 |
2010 |
한국어와문학
愚潭 丁時翰은 退溪를 어떻게 이해하였는가? - {四七辨證}을 중심으로
Woodam Jeong Si-han's Understanding of Toegye
한국철학논집 |
29 |
2010 |
한국철학일반
愚潭 丁時翰은 退溪를 어떻게 이해하였는가? - {四七辨證}을 중심으로
Woodam Jeong Si-han's Understanding of Toegye
한국철학논집 |
|
29 |
2010 |
한국철학일반
高峯의 性理學과 修養論
Kobong(高峯)'s Philophy and the theory of Self-cultivation(修養)
한국철학논집 |
31 |
2011 |
한국철학일반
퇴계 <논어석의論語釋義>의 편찬 의도와 성격
Intention and character of compilation of Noneoseogui(論語釋義) written by Toegye(退溪)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
퇴계 리발(理發)설의 수반론적 해명 ― 고봉과의 사단칠정 논변을 중심으로 ―
Toegye's Conception of li-fa(理發) Explained fromthe Theory of Supervenience
동양철학 |
34 |
2010 |
철학
퇴계 리발(理發)설의 수반론적 해명 ― 고봉과의 사단칠정 논변을 중심으로 ―
Toegye's Conception of li-fa(理發) Explained fromthe Theory of Supervenience
동양철학 |
|
34 |
2010 |
철학
퇴계 <논어석의論語釋義>의 편찬 의도와 성격
Intention and character of compilation of Noneoseogui(論語釋義) written by Toegye(退溪)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
退溪의 前代 學者들에 대한 평가
The Study of Toegye's Evaluation of the Previous Scholars
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
退溪의 前代 學者들에 대한 평가
The Study of Toegye's Evaluation of the Previous Scholars
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
退溪의 未發說과 居敬의 修養論
退溪之未发说及“居敬”的修养论
철학연구 |
40 |
2010 |
철학
退溪의 未發說과 居敬의 修養論
退溪之未发说及“居敬”的修养论
철학연구 |
|
40 |
2010 |
철학
退溪先生 『聖學十圖』의 成德之敎
The Teachings of Virtue: The Ten Diagrams on Sage Learning of Toegye
퇴계학논집 |
9 |
2011 |
철학
퇴계 心性論의 토대인 心의 虛와 靈
Toegye`s Mind-and-Herat theory foundation of heart`s Etpy·Spirit
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
퇴계의 유산(遊山)과 그 의미
Playing Mountain in Toegye and its Meaning
한국체육학회지 |
50 |
3 |
2011 |
체육
유교정치학으로서 퇴계의 성학과 정치 담론
Sage Learning and Political Discourse of Toegye Lee Hwang as the Politics of Confucianism
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
李退渓の「誠」と王陽明の「誠」─ 二人の思想の類似性をめぐって ─
유학연구 |
23 |
2010 |
철학
李退渓の「誠」と王陽明の「誠」─ 二人の思想の類似性をめぐって ─
유학연구 |
23 |
|
2010 |
철학
영남 유학과 ‘낙중학’
嶺南儒學與 ‘洛中學’
한국학논집 |
40 |
2010 |
기타인문학
영남 유학과 ‘낙중학’
嶺南儒學與 ‘洛中學’
한국학논집 |
|
40 |
2010 |
기타인문학
退溪學의 구조와 그 의미
退溪學的結構及其意味
동양철학 |
33 |
2010 |
철학
退溪學의 구조와 그 의미
退溪學的結構及其意味
동양철학 |
|
33 |
2010 |
철학
陶山書堂의 傳統 立地環境
Traditional Location Environment of Dosan Seodang(陶山書堂)
영남학 |
51 |
2012 |
유교학
愚潭 丁時翰은 退溪를 어떻게 이해하였는가? - {四七辨證}을 중심으로
Woodam Jeong Si-han's Understanding of Toegye
한국철학논집 |
29 |
2010 |
한국철학일반
愚潭 丁時翰은 退溪를 어떻게 이해하였는가? - {四七辨證}을 중심으로
Woodam Jeong Si-han's Understanding of Toegye
한국철학논집 |
|
29 |
2010 |
한국철학일반
退溪 船遊詩를 통해 본 ‘樂’과 ‘興’
‘Rak(樂)’ and ‘Heung(興)’ by Way of Toegye's Seonyusi(船遊詩)
퇴계학논집 |
9 |
2011 |
철학
퇴계 이황 설화 출생담의 특징 연구
A Study on the Characteristics Birth-folk Tale of Yi Hwang, Toegye
고전문학과 교육 |
24 |
2012 |
인문학
退溪의 『書釋義』에 관한 연구
關于退溪的 『書釋義』 硏究
동양철학연구 |
64 |
2010 |
철학
退溪의 『書釋義』에 관한 연구
關于退溪的 『書釋義』 硏究
동양철학연구 |
|
64 |
2010 |
철학
퇴계 四七說의 일상 언어적 이해와 INUS 조건
退溪四七说之日常语言的理解和INUS条件
철학연구 |
45 |
2012 |
철학
退溪의 「陶山雜詠」에 나타난 공간감각의 미의식
A study on The aesthetic consciousness of space sense to shown on a 'The Dosan-jabyoung(「陶山雜詠」) of Toegae(退溪)
퇴계학논집 |
7 |
2010 |
철학
退溪의 「陶山雜詠」에 나타난 공간감각의 미의식
A study on The aesthetic consciousness of space sense to shown on a 'The Dosan-jabyoung(「陶山雜詠」) of Toegae(退溪)
퇴계학논집 |
|
7 |
2010 |
철학
퇴계와 율곡의 독서법 용어를 통한 고전독서이론의 모색
An Inquiry into the Classical Reading Theory through the Terms on Reading Method of Toegye and Yulgok
영남학 |
21 |
2012 |
기타인문학
退溪學의 구조와 그 의미
退溪學的結構及其意味
동양철학 |
33 |
2010 |
철학
退溪學의 구조와 그 의미
退溪學的結構及其意味
동양철학 |
|
33 |
2010 |
철학
<天淵臺>에 표현한 退溪의 즐거움 硏究
Toegye’s pleasure expressed in Cheonyeondae
퇴계학논총 |
19 |
2012 |
기타인문학
IS YULGOK’S THEORY OF MIND CONSISTENT?
Acta Koreana |
15 |
1 |
2012 |
기타인문학
退溪 <聖學十圖>와 生態主義 敎育原理 - 上5圖를 中心으로 -
Toegye's Ten Diagrams on Sage Learning and Principles of Ecological Education - especially presented at top 5 diagrams -
퇴계학논총 |
16 |
2010 |
기타인문학
退溪 <聖學十圖>와 生態主義 敎育原理 - 上5圖를 中心으로 -
Toegye's Ten Diagrams on Sage Learning and Principles of Ecological Education - especially presented at top 5 diagrams -
퇴계학논총 |
|
16 |
2010 |
기타인문학
퇴계 예설을 통해본 예禮의 기본이념
Basic Ideologies of Ye(禮) based on Toegye's Theory of Ye(禮)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
퇴계의 敬사상에 있어서 몸의 문제
The Problem of Body in Toegye's Concept of 'Kyoung'
유학연구 |
25 |
2011 |
철학
THE CURRENT STATE OF THE ECOLOGICAL DISCOURSE WITHIN KOREAN CONFUCIANISM AND ITS FUTURE OUTLOOK
Acta Koreana |
14 |
2 |
2011 |
기타인문학
퇴계 <논어석의論語釋義>의 편찬 의도와 성격
Intention and character of compilation of Noneoseogui(論語釋義) written by Toegye(退溪)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
退溪 李滉의 <啓蒙傳疑>에 대한 體系的 硏究
Systematic Study on Qimengchuanyi(『啓蒙傳疑』) written by Toegye(退溪) Yi Hwang(李滉)
온지논총 |
31 |
2012 |
기타인문학
君子有終의 敎育的 含意 − 退溪 考終記를 中心으로 −
beautiful end of life from the Confucian's perspective and its educational implications - Based on Toe-Gye's Ko-Jong-Gi(考終記)
퇴계학논총 |
17 |
2011 |
기타인문학
<天淵臺>에 표현한 退溪의 즐거움 硏究
Toegye’s pleasure expressed in Cheonyeondae
퇴계학논총 |
19 |
2012 |
기타인문학
退溪 李滉의 <啓蒙傳疑>에 대한 體系的 硏究
Systematic Study on Qimengchuanyi(『啓蒙傳疑』) written by Toegye(退溪) Yi Hwang(李滉)
온지논총 |
31 |
2012 |
기타인문학
영남지역 퇴계문인의 서원건립과 교육활동
The Construction of Seowon (Private Academy) and the Educational Activities of Disciples of Teoigye in Yeongnam Area
국학연구 |
18 |
2011 |
기타인문학
退溪의 ‘思’ 槪念과 그 哲學的 意味
The Concept of 'sī[Thinking]' in Toegye and Its Philosophical Meaning
동아인문학 |
17 |
2010 |
기타인문학
退溪의 ‘思’ 槪念과 그 哲學的 意味
The Concept of 'sī[Thinking]' in Toegye and Its Philosophical Meaning
동아인문학 |
|
17 |
2010 |
기타인문학
개념도를 활용한 독서교육 연구 ― 퇴계의 <聖學十圖>를 중심으로 ―
he study about reading education using key map - focus on 『Seonghaksipdo』 of Toegye
퇴계학논총 |
18 |
2011 |
기타인문학
퇴계 四七說의 일상 언어적 이해와 INUS 조건
退溪四七说之日常语言的理解和INUS条件
철학연구 |
45 |
2012 |
철학
退溪像의 변모 : 肖像畵를 통해서 본 선비像의 변천에 대한 試論
A Study on Changing the Image of Sonbi(士) through the Portrait of Toegye
퇴계학보 |
130 |
2011 |
유교학
退溪學의 구조와 그 의미
退溪學的結構及其意味
동양철학 |
33 |
2010 |
철학
退溪學의 구조와 그 의미
退溪學的結構及其意味
동양철학 |
|
33 |
2010 |
철학
退溪의 未發說과 居敬의 修養論
退溪之未发说及“居敬”的修养论
철학연구 |
40 |
2010 |
철학
退溪의 未發說과 居敬의 修養論
退溪之未发说及“居敬”的修养论
철학연구 |
|
40 |
2010 |
철학
퇴계의 지각 이론과 자연미 인식의 감성적 계기
Toegye’s Theory of Perception and the Essential Factor ofPerceiving Beauties of Nature
한국학 |
33 |
1 |
2010 |
기타인문학
퇴계의 지각 이론과 자연미 인식의 감성적 계기
Toegye’s Theory of Perception and the Essential Factor ofPerceiving Beauties of Nature
한국학 |
33 |
1 |
2010 |
기타인문학
퇴계의 일원론적 사상:매화시를 중심으로
The Monistic Ideas of T'oegye in Special Reference to Maehwa(梅花) Poetry
Journal of korean Culture |
20 |
2012 |
현대시(국문학)
퇴계의 지각 이론과 자연미 인식의 감성적 계기
Toegye’s Theory of Perception and the Essential Factor ofPerceiving Beauties of Nature
한국학 |
33 |
1 |
2010 |
기타인문학
퇴계의 지각 이론과 자연미 인식의 감성적 계기
Toegye’s Theory of Perception and the Essential Factor ofPerceiving Beauties of Nature
한국학 |
33 |
1 |
2010 |
기타인문학
退溪 李滉의 <啓蒙傳疑>에 대한 體系的 硏究
Systematic Study on Qimengchuanyi(『啓蒙傳疑』) written by Toegye(退溪) Yi Hwang(李滉)
온지논총 |
31 |
2012 |
기타인문학
退溪 李滉 이야기의 서사화 양상 ― 단양의 기생 杜香과 풍기의 대장장이 裵純 관련 이야기를 중심으로 ―
Narration of Toegye Yi Hwang Story - Focus on the stories of geisha Doo Hyang in Danyang and of Bae Soon by Dae Jang Jang -
전북사학 |
37 |
2010 |
역사학
退溪 李滉 이야기의 서사화 양상 ― 단양의 기생 杜香과 풍기의 대장장이 裵純 관련 이야기를 중심으로 ―
Narration of Toegye Yi Hwang Story - Focus on the stories of geisha Doo Hyang in Danyang and of Bae Soon by Dae Jang Jang -
전북사학 |
|
37 |
2010 |
역사학
퇴계의 산수 음영과 자연미 인식의 양상
The Poetry of Hills and Streams recited by Toegye, and the Patterns to Recognizing Beauties of Nature
한국학 |
34 |
3 |
2011 |
기타인문학
퇴계 철학에 나타난 自然發의 의미
The meaning of natural manifestation in Toegye philosophy
민족문화논총 |
51 |
2012 |
기타인문학
조선 중기 寒旅學派의 철학사상
Philosophical Aspects of Han-yeo school in the Middle Chosun Period
한국학논집 |
40 |
2010 |
기타인문학
조선 중기 寒旅學派의 철학사상
Philosophical Aspects of Han-yeo school in the Middle Chosun Period
한국학논집 |
|
40 |
2010 |
기타인문학
유교정치학으로서 퇴계의 성학과 정치 담론
Sage Learning and Political Discourse of Toegye Lee Hwang as the Politics of Confucianism
퇴계학논집 |
8 |
2011 |
철학
退溪 船遊詩를 통해 본 ‘樂’과 ‘興’
‘Rak(樂)’ and ‘Heung(興)’ by Way of Toegye's Seonyusi(船遊詩)
퇴계학논집 |
9 |
2011 |
철학
퇴계의 일원론적 사상:매화시를 중심으로
The Monistic Ideas of T'oegye in Special Reference to Maehwa(梅花) Poetry
Journal of korean Culture |
20 |
2012 |
현대시(국문학)
<도산십이곡(陶山十二曲)>의 의미 재고(再考)
Reviewing the implications of Dosansip-igok
한국시가문화연구 |
29 |
2012 |
한국어와문학
退溪의『論語釋義』에 대한 一考 ― 『論語』에 대한 해석 방식을 중심으로 ―
A Study on Toegye’ 『Interpretation of the Analects of Confucius』
한민족문화연구 |
39 |
2012 |
한국어와문학
退溪의 절충적 論禮 관점
The eclectic perspective on courtesy of Toegye
동양한문학연구 |
33 |
33 |
2011 |
한국어와문학
퇴계의 현대성: 엘리엇의 시학을 중심으로
Modernity of T’oegye Considered in Terms of T. S. Eliot’s Poetics
동서비교문학저널 |
25 |
2011 |
문학
退溪先生 『聖學十圖』의 成德之敎
The Teachings of Virtue: The Ten Diagrams on Sage Learning of Toegye
퇴계학논집 |
9 |
2011 |
철학
退溪 李滉의 四端七情論과 栗谷 李珥의 人心道心論에 담긴 政治哲學的 意味
The Political and Philosophical Meaning from the Teogye(退溪) Yi Hwang(李滉)’s Siduanqiqinglun(四端七情論), and Yulgok(栗谷) Yi I(李珥)’s Renxindaoxinlun(人心道心論)
한국철학논집 |
33 |
2012 |
한국철학일반
关于李退溪对阳明学之批判的研究
유학연구 |
21 |
2010 |
철학
关于李退溪对阳明学之批判的研究
유학연구 |
21 |
|
2010 |
철학
이 퇴계에게 있어서의 정치 ‐재지사족(在地士族)의 시점으로부터‐
Politics as for Lee Toegye From the Point of Time in Jaejisajok(在地士族)
퇴계학논집 |
9 |
2011 |
철학
<聖學十図>と江戶儒學 - 「白鹿洞書院揭示」と「聖學圖」を中心としてて -
<성학십도>와 강호유학 - 「백록동서원게시」와 「성학도」를 중심으로 -
퇴계학논총 |
16 |
2010 |
기타인문학
<聖學十図>と江戶儒學 - 「白鹿洞書院揭示」と「聖學圖」を中心としてて -
<성학십도>와 강호유학 - 「백록동서원게시」와 「성학도」를 중심으로 -
퇴계학논총 |
|
16 |
2010 |
기타인문학
退溪 李滉의 四端七情論과 栗谷 李珥의 人心道心論에 담긴 政治哲學的 意味
The Political and Philosophical Meaning from the Teogye(退溪) Yi Hwang(李滉)’s Siduanqiqinglun(四端七情論), and Yulgok(栗谷) Yi I(李珥)’s Renxindaoxinlun(人心道心論)
한국철학논집 |
33 |
2012 |
한국철학일반
퇴계의 삶에서 ‘물러남’의 교육적 의미
The Educational Significance of ‘Stepping Back’ in Toegye’s Life
교육사상연구 |
24 |
3 |
2010 |
교육학
퇴계의 삶에서 ‘물러남’의 교육적 의미
The Educational Significance of ‘Stepping Back’ in Toegye’s Life
교육사상연구 |
24 |
3 |
2010 |
교육학
退溪의 河圖洛書論과 그 性理學的 의의
Toegye's Hetu-Luoshu and It's Meaning of Neo-Confucianism
영남학 |
46 |
2010 |
유교학
退溪의 河圖洛書論과 그 性理學的 의의
Toegye's Hetu-Luoshu and It's Meaning of Neo-Confucianism
영남학 |
|
46 |
2010 |
유교학
退溪의 河圖洛書論과 그 性理學的 의의
Toegye's Hetu-Luoshu and It's Meaning of Neo-Confucianism
영남학 |
46 |
2010 |
유교학
退溪의 河圖洛書論과 그 性理學的 의의
Toegye's Hetu-Luoshu and It's Meaning of Neo-Confucianism
영남학 |
|
46 |
2010 |
유교학
퇴계 수창시의 양상과 의의
Aspects and Meanings of Toegye's Soochang Poetry
영남학 |
47 |
2010 |
유교학
퇴계 수창시의 양상과 의의
Aspects and Meanings of Toegye's Soochang Poetry
영남학 |
|
47 |
2010 |
유교학
마음의 理氣와 자연의 理氣 정약용의 四端七情論爭 평가에 대한 재평가
Li-gi of Mind-heart and Li-gi of Nature: A Revaluation on Jeong Yak-yong's Evaluation on Four-Seven Debate
한국학논집 |
40 |
2010 |
기타인문학
마음의 理氣와 자연의 理氣 정약용의 四端七情論爭 평가에 대한 재평가
Li-gi of Mind-heart and Li-gi of Nature: A Revaluation on Jeong Yak-yong's Evaluation on Four-Seven Debate
한국학논집 |
|
40 |
2010 |
기타인문학
陶山書堂의 傳統 立地環境
Traditional Location Environment of Dosan Seodang(陶山書堂)
영남학 |
51 |
2012 |
유교학
조선 중기 寒旅學派의 철학사상
Philosophical Aspects of Han-yeo school in the Middle Chosun Period
한국학논집 |
40 |
2010 |
기타인문학
조선 중기 寒旅學派의 철학사상
Philosophical Aspects of Han-yeo school in the Middle Chosun Period
한국학논집 |
|
40 |
2010 |
기타인문학
担当之志与进退之义
Ambition of Accountability and Yi of Advance and Retreat
퇴계학보 |
130 |
2011 |
유교학
退溪 四七論에서 四端의 純善함에 대하여
A Study on Pure good of Four Beginning in Toegye’s Four Seven Debate
유교사상문화연구 |
45 |
2011 |
유교학
『喪祭禮答問』 分析을 통한 退溪의 俗禮觀 考察
A Study on T'oegye's Viewpoint of Conventional Courtesy through Analysis on Sang-Je-Rye-dap-Mun
퇴계학보 |
128 |
2010 |
유교학
『喪祭禮答問』 分析을 통한 退溪의 俗禮觀 考察
A Study on T'oegye's Viewpoint of Conventional Courtesy through Analysis on Sang-Je-Rye-dap-Mun
퇴계학보 |
|
128 |
2010 |
유교학
타카하시의 고약한 은유
高橋亨的怪異之隱喩
대동철학 |
55 |
2011 |
철학
퇴계 철학에 나타난 自然發의 의미
The meaning of natural manifestation in Toegye philosophy
민족문화논총 |
51 |
2012 |
기타인문학
퇴계 수창시의 양상과 의의
Aspects and Meanings of Toegye's Soochang Poetry
영남학 |
47 |
2010 |
유교학
퇴계 수창시의 양상과 의의
Aspects and Meanings of Toegye's Soochang Poetry
영남학 |
|
47 |
2010 |
유교학
퇴계와 율곡의 독서법 용어를 통한 고전독서이론의 모색
An Inquiry into the Classical Reading Theory through the Terms on Reading Method of Toegye and Yulgok
영남학 |
21 |
2012 |
기타인문학
퇴계와 남명의 山水觀과 書院立地에 관한 考察
A study on the view of landscape and auditorium position of Twoegae and Nammyeong
민족사상 |
5 |
1 |
2011 |
한국정치사상
陶山書堂의 傳統 立地環境
Traditional Location Environment of Dosan Seodang(陶山書堂)
영남학 |
51 |
2012 |
유교학
退溪와 龜巖의 往復書翰
The Exchanged Letters between Toigye(退溪) and Guam(龜巖)
영남학 |
47 |
2010 |
유교학
退溪와 龜巖의 往復書翰
The Exchanged Letters between Toigye(退溪) and Guam(龜巖)
영남학 |
|
47 |
2010 |
유교학
退溪와 龜巖의 往復書翰
The Exchanged Letters between Toigye(退溪) and Guam(龜巖)
영남학 |
47 |
2010 |
유교학
退溪와 龜巖의 往復書翰
The Exchanged Letters between Toigye(退溪) and Guam(龜巖)
영남학 |
|
47 |
2010 |
유교학
君子有終의 敎育的 含意 − 退溪 考終記를 中心으로 −
beautiful end of life from the Confucian's perspective and its educational implications - Based on Toe-Gye's Ko-Jong-Gi(考終記)
퇴계학논총 |
17 |
2011 |
기타인문학
이황과 이이 성리학의 차이 극복을 위한 고찰(Ⅰ)
A Study on How to Overcome the Difference of Neo-Confucianism System between Lee Hwang and Lee Yi(Ⅰ)
동서철학연구 |
57 |
2010 |
철학
이황과 이이 성리학의 차이 극복을 위한 고찰(Ⅰ)
A Study on How to Overcome the Difference of Neo-Confucianism System between Lee Hwang and Lee Yi(Ⅰ)
동서철학연구 |
|
57 |
2010 |
철학
퇴계 주리철학의 공공公共적 성격
The Public Virtue of Toegye’s Juri-philosophy(主理哲學)
한국학논집 |
47 |
2012 |
기타인문학
退溪 <聖學十圖>와 生態主義 敎育原理 - 上5圖를 中心으로 -
Toegye's Ten Diagrams on Sage Learning and Principles of Ecological Education - especially presented at top 5 diagrams -
퇴계학논총 |
16 |
2010 |
기타인문학
退溪 <聖學十圖>와 生態主義 敎育原理 - 上5圖를 中心으로 -
Toegye's Ten Diagrams on Sage Learning and Principles of Ecological Education - especially presented at top 5 diagrams -
퇴계학논총 |
|
16 |
2010 |
기타인문학
독서교육을 위한 개념도 활용 방안 ― 퇴계의 <소학도>를 중심으로 ―
A Study on the Utilization of Conceptual Map in Reading Education - the case of by Toigye
퇴계학논총 |
19 |
2012 |
기타인문학
영남지역 퇴계문인의 서원건립과 교육활동
The Construction of Seowon (Private Academy) and the Educational Activities of Disciples of Teoigye in Yeongnam Area
국학연구 |
18 |
2011 |
기타인문학
퇴계의 산수 음영과 자연미 인식의 양상
The Poetry of Hills and Streams recited by Toegye, and the Patterns to Recognizing Beauties of Nature
한국학 |
34 |
3 |
2011 |
기타인문학
퇴계 <논어석의論語釋義>의 편찬 의도와 성격
Intention and character of compilation of Noneoseogui(論語釋義) written by Toegye(退溪)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
퇴계 예설을 통해본 예禮의 기본이념
Basic Ideologies of Ye(禮) based on Toegye's Theory of Ye(禮)
국학연구 |
19 |
2011 |
기타인문학
退溪의 自通解 學習 연구
Study on the Jatonghae of Toegye's learning
퇴계학논총 |
18 |
2011 |
기타인문학
개념도를 활용한 독서교육 연구 ― 퇴계의 <聖學十圖>를 중심으로 ―
he study about reading education using key map - focus on 『Seonghaksipdo』 of Toegye
퇴계학논총 |
18 |
2011 |
기타인문학
퇴계 “理發”설 再論 - ‘理의 能動性’ 의심과 부정에 대한 반성 -
再論退溪的‘理發’說
유교사상문화연구 |
45 |
2011 |
유교학
이황과 이이 성리학의 차이 극복을 위한 고찰(Ⅰ)
A Study on How to Overcome the Difference of Neo-Confucianism System between Lee Hwang and Lee Yi(Ⅰ)
동서철학연구 |
57 |
2010 |
철학
이황과 이이 성리학의 차이 극복을 위한 고찰(Ⅰ)
A Study on How to Overcome the Difference of Neo-Confucianism System between Lee Hwang and Lee Yi(Ⅰ)
동서철학연구 |
|
57 |
2010 |
철학
퇴계 이황 설화 출생담의 특징 연구
A Study on the Characteristics Birth-folk Tale of Yi Hwang, Toegye
고전문학과 교육 |
24 |
2012 |
인문학
人類氣候帶適應論과 李滉理發氣隨氣發理乘學說의 觀點에서 본 黃帝內經五態人의 陰陽和平之人
The Meaning of Yin Yang(陰陽) Balanced Type in Huang Di Nei Jing(黃帝內經)
영남학 |
51 |
2012 |
유교학
退溪 四七論에서 四端의 純善함에 대하여
A Study on Pure good of Four Beginning in Toegye’s Four Seven Debate
유교사상문화연구 |
45 |
2011 |
유교학
퇴계 “理發”설 再論 - ‘理의 能動性’ 의심과 부정에 대한 반성 -
再論退溪的‘理發’說
유교사상문화연구 |
45 |
2011 |
유교학
퇴계 수창시의 양상과 의의
Aspects and Meanings of Toegye's Soochang Poetry
영남학 |
47 |
2010 |
유교학
퇴계 수창시의 양상과 의의
Aspects and Meanings of Toegye's Soochang Poetry
영남학 |
|
47 |
2010 |
유교학
退溪 李滉 시에 나타난 杜詩 수용 양상
A Study on the Influence of Du Fu Poetry about Toegye Lee hwang Poetry
한국사상과 문화 |
55 |
2010 |
한국어와문학
退溪 李滉 시에 나타난 杜詩 수용 양상
A Study on the Influence of Du Fu Poetry about Toegye Lee hwang Poetry
한국사상과 문화 |
|
55 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 절충적 論禮 관점
The eclectic perspective on courtesy of Toegye
동양한문학연구 |
33 |
33 |
2011 |
한국어와문학
退溪의『論語釋義』에 대한 一考 ― 『論語』에 대한 해석 방식을 중심으로 ―
A Study on Toegye’ 『Interpretation of the Analects of Confucius』
한민족문화연구 |
39 |
2012 |
한국어와문학
<도산십이곡(陶山十二曲)>의 의미 재고(再考)
Reviewing the implications of Dosansip-igok
한국시가문화연구 |
29 |
2012 |
한국어와문학
退溪 李滉의 理發重視的 書藝認識
Important of Principle's act in T'oe-gye Yi Hwang's the conception of calligraphy
한국사상과 문화 |
64 |
2012 |
한국어와문학
退溪의 「和陶集飮酒二十首」에 나타난陶淵明 수용 양상
Toegye's following the rhymes of Dojam's “Drinking Wine” poems - Compared with Sodongpa and Maewoldang
동방한문학 |
44 |
2010 |
한국어와문학
退溪의 「和陶集飮酒二十首」에 나타난陶淵明 수용 양상
Toegye's following the rhymes of Dojam's “Drinking Wine” poems - Compared with Sodongpa and Maewoldang
동방한문학 |
|
44 |
2010 |
한국어와문학
『喪祭禮答問』 分析을 통한 退溪의 俗禮觀 考察
A Study on T'oegye's Viewpoint of Conventional Courtesy through Analysis on Sang-Je-Rye-dap-Mun
퇴계학보 |
128 |
2010 |
유교학
『喪祭禮答問』 分析을 통한 退溪의 俗禮觀 考察
A Study on T'oegye's Viewpoint of Conventional Courtesy through Analysis on Sang-Je-Rye-dap-Mun
퇴계학보 |
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128 |
2010 |
유교학